България ще продължи преговорите с "Фолксваген" за изграждането на завод в България, тъй като процесът по избор на неговото място не е приключил. Това каза пред журналисти днес президентът (2012 - 2017) Росен Плевнелиев, който е председател на Автомобилен клъстер България.
Представители на организацията разговаряха днес с премиера Борисов в Министерския съвет, съобщи агенция "Фокус".
През миналата седмица се появиха информации, че заводът ще е в Турция. Плевнелиев поясни, че финалното решение не е взето, като за момента Турция е избрана като страна, с която да продължат преговорите преференциално.
"Това не означава, че за нас процесът е приключил. България е една изключително достойна алтернатива, която се цели нависоко. В следващите месеци ние продължаваме да работим заедно с концерна на "Фолксваген" и преговарящите екипи, докато няма подписан договор с една от двете държави", уточни той.
За Росен Плевнелиев, че България е на финала и е победила държави като Унгария, Словакия, Румъния и Сърбия, е огромен успех. Той посочи, че при създаването на автомобилния клъстер през 2012 година в България е имало 30 компании, работещи за автомобилната индустрия, като общият им оборот е бил 2 млрд лева. Сега фирмите са 230, а оборотът им е пет пъти по-голям.
Срещата в министерски съвет Плевнелиев обясни с думите: "Дойдохме да благодарим за всичко, което правителството направи. Никога досега не сме стигали толкова далеч в мечтите и амбициите си в България да се случват толкова стратегически инвестиции."
Първата информация, че "Фолксваген" планира изграждане на нов завод за производство на коли "Шкода" извън Чехия и сред потенциалните места са страни на изток като България, се появи във вестник "Ханделсблат" през ноември миналата година. Впоследствие се разбра, че в него ще се правят коли от няколко марки на концерна.
Според публикация на "Капитал" инвестицията се оценява на над 1.6 млрд. евро, а пряко ще бъдат ангажирани над 5000 души. Като потенциални места за завода се споменават площадката на бившия металургичен комбинат "Кремиковци" и терени в индустриална зона "Раковски" край Пловдив.
В България вече има над 230 фирми, които произвеждат компоненти за автомобилната индустрия, а за тях работят над 60 хиляди души. Производство на цели автомобили имаше обаче край ловешкото село Баховица, но и там в момента работата е спряла в очакване на усвояването на сглобяването на нови модели на китайската "Грейт уол".