Министерският съвет одобри отчета за изпълнението на държавния бюджет за 2010 г. и предложи на Народното събрание да го разгледа и приеме.
Мерките за фискална консолидация през 2010 г. позволиха дефицитът на консолидираното правителство на начислена основа да се подобри значително (с 1,5 процентни пункта от БВП) спрямо предходната година. Постигната е заложената цел в програмата за годината дефицитът на начислена основа да не превишава 3,8% от БВП за 2010 г. Оценката в априлските Нотификационни таблици за размера на дефицита на сектор „Държавно управление" е значително под записания бенчмарк и се подобрява до 3,2% от БВП, което е минимално над референтната стойност за дефицита от 3% от БВП. Бюджетната позиция съответства на препоръките на Съвета на ЕС във връзка с процедурата за наличие на прекомерен дефицит в България, в частта им за 2010 г.
Фискалната политика през 2010 г. съумя в голяма степен да отговори на предизвикателствата в хода на бюджетното изпълнение, което позволи страната ни да бъде един от добрите примери в ЕС за строга и дисциплинирана фискална политика.
През първите месеци на 2010 г. бе регистриран сериозен натиск върху бюджетната позиция. При приходите се проявяваха ефекти от по-ниската данъчна интензивност на икономиката при нейното преструктуриране и ориентирането й към растеж, основан повече на експорта. От друга страна, задължения, възникнали в края на 2009 г., оказаха натиск върху разходите. Това наложи правителството да ревизира разчетите за 2010 г. и да внесе в Народното събрание проект на закон за изменение и допълнение на ЗДБРБ за 2010 г., който беше одобрен от парламента на 8 юли.
Актуализираната фискална рамка за годината бе съобразена с протичащите промени в тенденциите в приходите. Разходите бяха преструктурирани и оптимизирани, за да могат да посрещнат натиска на задълженията от предходни години и други приоритетни разходи. Предвиден бе ресурс в размер на 660 млн. лв. за разплащане на задължения от предходни години на централното правителство и около 220 млн. лв. (0,3% от БВП) за здравноосигурителни плащания. Заложената цел в програмата за годината бе дефицитът на касова основа да не превиши 4,8% от прогнозния БВП.
Приходите и помощите по консолидираната фискална програма за 2010 г. са 23 932,6 млн. лв. или 97,5% от програмата за годината и представляват 34% от БВП. Общата сума на данъчните постъпления, включително приходите от осигурителни вноски, за 2010 г. възлиза на 19 014,4 млн. лв., което представлява 98,9% от годишния разчет и 27,0% от БВП. Изпълнението на данъчните приходи се разви в рамките на актуализираните разчети за годината, като изпълнението на данъчните приходи по републиканския бюджет възлиза на 100,2 процента. Постъпленията общо за групата на косвените данъци представляват 101% спрямо плана за годината. На 100,2% възлиза изпълнението на приходите и от данъка върху доходите на физическите лица по консолидираната фискална програма, съобщи правителствената пресслужба.
В частта на данъчните приходи неизпълнение на разчета се отчита основно при корпоративните данъци по републиканския бюджет, имуществените данъци по общинските бюджети и при приходите от социалноосигурителни вноски по бюджета на Държавното обществено осигуряване (ДОО). Заложената стратегия в актуализираната фискална рамка за 2010 г. осигури компенсиране на изоставането в приходите от осигурителни вноски чрез мерки за ограничаване на разходите по бюджета на ДОО. Тези мерки бяха реализирани основно чрез промени в Кодекса за социално осигуряване, които намалиха натиска в частта на разходите и по този начин ефектът от забавянето в приходите от осигурителни вноски върху бюджетното салдо остана неутрален.
Неданъчните приходи възлизат на 3 315,4 млн. лв., което е 97,6% от годишните разчети и 4,7% от БВП.
Постъпилите помощи от страната и чужбина, в т. ч. помощите по предприсъединителните инструменти и оперативните програми на ЕС, през 2010 г. са в размер на 1 602,9 млн. лв. и представляват 2,3% от БВП.
Разходите, включително вноската за бюджета на ЕС, по консолидирания бюджет за 2010 г., представляват 38% от БВП, а общият им размер е 26 755,4 млн. лв. или 95,8% от годишния разчет. Структурата на разходите през 2010 г. е променена, като се отчита свиване на разходите като относителен дял в БВП с изключение на социалните разходи и разходите за субсидии. Лихвените плащания, извършени през 2010 г., са 485,9 млн. лв. или 0,7% от БВП, като спрямо 2009 г. се отчита намаление с 34,9 млн. лева. Нелихвените разходи през 2010 г. възлизат на 25 599,8 млн. лв. или 36,3% от БВП.
Вноската на България в общия бюджет на ЕС за 2010 г. е в размер на 669,7 млн. лв. или 1% от БВП. В номинално изражение разходите по КФП, в т. ч. вноската за бюджета на ЕС, нарастват с 4,2% спрямо 2009 г., което се дължи основно на по-високите социални и здравноосигурителни плащания през 2010 г. спрямо предходната година.
Социалните и здравноосигурителните плащания са се увеличили спрямо 2009 г. с 868,2 млн. лв. (0,8% от БВП), като ръстът се дължи в по-голямата си част на базовия ефект от повишаването на пенсиите през 2009 г. (503 млн. лв.) и на по-високите разходи за здравноосигурителни плащания. Разходите за субсидии за 2010 г. нарастват спрямо 2009 г. с 214,7 млн. лв., което се дължи основно на по-високия размер на субсидиите за сектора на селското стопанство, включително националните доплащания към преките плащания, средствата от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони и др.
Бюджетното салдо по КФП за 2010 г. на касова основа (национална методология) е отрицателно в размер на 2 822,8 млн. лв. или 4% от БВП.
Фискалният резерв към 31 декември 2010 г. е в размер на 6 млрд. лв. при заложен в ЗДБРБ за 2010 г. минимален размер на фискалния резерв към края на годината от 4,5 млрд. лв.
Със същото решение правителството одобри и Годишен доклад и отчет за дейността на Държавния фонд за гарантиране устойчивост на държавната пенсионна система за 2010 г. (т. нар. Сребърен фонд), който предстои да бъде внесен в Народното събрание. В доклада е разгледана дейността на Управителния съвет на Сребърния фонд през 2010 г., първоначалната визия за управление на паричния ресурс на фонда, както и отчетни данни на фонда за 2010 г.