Презентация на проект за изграждане на скоростен път Далечен южен обход на София беше представена в НАПИ. Проектът включва направлението Дупница – Самоков – Богородица – АМ „Тракия – АМ „Хемус”. На
презентацията присъствaха излънителният директор инж. Янко Янков, председателят на Надзорния съвет Иван Атанасов, и.д. заместник-изпълнителните директори, представители на Министерството на
транспорта и МРРБ. Инициативата за строителство на скоростен път Далечен южен обход на гр. София (по-популярен като АМ „Рила”) е на „Главболгарстрой Холдинг” АД, който е заявил интерес по реда на
Закона за концесиите, съобщиха от НАПИ.
Днешната презентация е част от подготвителните действия, предвидени от българското законодателство за подготовка на процедура за предоставяне на концесия за строителство.
Интересът на частния инвеститор е продиктуван от предшестващи предпроектни проучвания за скоростни отсечки за връзка между магистралите „Струма”, „Тракия” и „Хемус”, разработвани от консултантски
екип на Световната банка, а също възлагани от Фонд „Републиканска пътна инфраструктура” през 2006 година.
Със заповед на Министъра на регионалното развитие и благоустройство от 2007 г. проектът е разгледан на заседание на Националния експертен съвет по устройство на територията и регионалната политика
(НЕСУТРП) на етап прединвестиционни проучвания.
Експертният съвет излиза с решение да приеме прединвестиционни проучвания за проекта и прави няколко препоръки, първата от които е Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ) да възложи следваща
фаза – предварителен проект с магистрален габарит, придружен с геоложки проучвания и доклад на ОВОС за двата варианта, като се отразят направените на съвета забележки.
ФРПИ, сега НАПИ, не е възлагал следваща фаза, но на база заявения интерес са изискани от заявителя възложените и финансирани от него предпроектни проучвания. Тези проучвания са внесени от
„Главболгарстрой Холдинг” АД на 10.03.2009г. и бяха предмет на разглеждане и обсъждане по време на презентацията на инициативата в НАПИ днес. Беше изяснен въпросът за необходимостта от изграждането
на тази автомагистрала или скоростен път от гледна точка на регионалната политика за социално-икономическо развитие на засегнатите от трасето региони, както и целесъобразността от използването на
публично частно партньорство за финансиране на реализацията на проекта за далечен южен обход на гр. София.
Целта на работната среща беше да улесни ръководството на Агенцията и членовете на Надзорния съвет в процеса на вземане на решение за по-нататъшните действия по проекта.
В рамките на законоустановения тримесечен срок от писменото заявяване на заинтересованото лице, агенцията трябва да го уведоми за решението си да откаже или да започне подготвителни действия за
предоставяне на концесия. Важно е да се отбележи, че инициативата на заявилото интерес лице не поражда за него права или привилегии в евентуална процедура за предоставяне на концесия.