Тютюневите компании в САЩ се превърнаха в поредната корпоративна група, която опитва да се възползва от принципа за "свобода на словото", предаде Ройтерс.
През миналата седмица няколко американски тютюневи компании, начело с бранд на British American Tobacco, заведоха дело срещу Федералната администрация по храните и лекарствата в САЩ (FDA). Те се позоваха точно на принципа "свобода на словото" по отношение искането на FDA да бъдат въведени повече графични и картинни предупреждения на цигарените кутии за вредите от тютюнопушенето.
Американските кредитни агенции също излязоха с интересна интерпретация на принципа "свобода на словото, заявявайки че оценката за развитието на щатската икономика, която те дават, е "мнение" и като такова то е защитено от Първата поправка на американската конституция по отношение свободата на словото
Според американски юристи делото на тютюневите компании има потенциал да достигне до Върховния съд на САЩ. Именно най-висшата американска съдебна институция на няколко пъти отсъди в полза на бизнеса по казуси, свързани със "свободата на словото". През миналата година например съдът постанови, че американските корпорации имат право да дават средства за предизборни кампании на федерално ниво както в полза на даден кандидат за изборна длъжност, така и против някой кандидат.
Засега отвъд Океана битува мнението, че съдебната власт няма да погледне с добро око на заобикалянето на новите наредби, които заклеймяват вредите от тютюнопушенето. Искът на тютюневите компании R.J. Reynolds, Lorillard, Liggett Group и Commonwealth Brands (бранд на British American Tobacco Group) тепърва ще се гледа на първа инстанция т.е. потенциално могат да минат години, преди да стигне до Върховния съд на САЩ.