През пролетта започва строителството на АМ „Струма“ в участъка между Дупница и Благоевград. Това заяви на днешната пресконференция инж. Лазар Лазаров, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), предаде телевизия „България Он Еър“. Той добави, че участъкът ще бъде завършен за близо две години.
На днешното събитие инж. Лазаров подписа договора за изпълнение с Консорциум „Струма - Лот 2" (съдружие между "Главболгарстрой", "Пътстрой 92", италианската "Импреза"). Проектът е на стойност 359 млн. лева, осигурени от бюджета и от Кохезионния фонд на Европейския съюз. Срокът за изграждането на 37-километровият участък е 22 месеца.
Строителството на големите инфраструктурни проекти продължава въпреки оставката на кабинета, коментира шефът на АПИ. Той обясни, че агенцията има сключени договори с изпълнителите и по никакъв начин не се влияе от политическата обстановка.
Участие в събитието взе и министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Лиляна Павлова, като то се проведе в сградата на подопечното ѝ ведомство. По думите ѝ всяка от ангажираните фирми е наясно, че при закъснение на срока ще плаща неустойки. Може да се стигне дори и до прекратяване на договора.
Павлова заяви: "Следим изкъсо поведението на строителите и няма да се поколебаем да заведем съдебни искове, за да защитим интересните на държавата и на Брюксел".
Тази сутрин министърът на регионалното развитие е представила пред премиера в оставка Бойко Борисов доклад за реализацията на инфраструктурните проекти. "Когато отидох да му занеса добрите новини за напредъка на лот 1, за сключването на договора за лот 2 и писмото от комисар (Йоханес) Хаан, с което се одобрява апликационната форма, това допълнително подобри здравословното състояние на министър-председателя", разказа Павлова. Припомняме ви, Борисов е в болница заради високо кръвно налягане.
Вчера от Европейската комисия (ЕК) информираха, че са одобрили финансиране в размер на 274 милиона евро от Европейския кохезионен фонд за изграждането на лот 1, лот 2 и лот 4 на АМ „Струма“, за което регионалният министър лично е уведомила Борисов.
"Проектът е на стойност 670 млн. лв. и най-важното е, че над половин милиард чрез европейско съфинансиране от Европейския кохезионен фонд вече са факт и вече са потвърдени. Одобрението на тази апликационна форма е дългоочаквано. През последните дни се беше задържала в Европейската комисия", посочи Лиляна Павлова.
Тя добави, че преди седмица е инспектирала строежа на лот 1 на АМ „Струма“ и е отчела много добър напредък. Към днешна дата са спазени всички графици и се работи извън предвидения срок, така че участъкът да бъде пуснат предсрочно.
По-рано днес информацията за решението на ЕК потвърдиха и от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията. То е било съобщено на транспортния министър в оставка Ивайло Московски с кореспонденция от Брюксел.
Проектът се финансира по Оперативна програма "Транспорт", на която Московски е ръководител. С тези 274 млн. евро общият размер на договорените средства за пътни проекти по оперативната програма стават над 1,653 млрд. лв., а изплатените са 676 млн. лв., заяви ресорният министър. По думите му това е своеобразна оценка за работата на министерството през последните години.
Московски заяви още, че в рамките на настоящата календарна година трябва да бъде пуснат в експлоатация първият лот от АМ „Струма“. Ако „се продължи добрата работа“, след 2014 г. Ще може да започне и изграждането на лот 3, който обхваща Кресненското дефиле.
"Надявам се до края на годината никой от проектите да не изостава, защото сме в заключителния етап на програмния период и всяко забавяне може да е фатално", допълни министърът.
Одобреният проект за изграждането на трите лота от АМ „Струма” включва изграждането на 68,5 км автомагистрален участък и извършване на подготовка за изграждане на лот 3, който преминава през Кресненското дефиле. Целта е да се постигне по-висока скорост и подобряване сигурността при движение по новите участъци, да се подобри свързаността и условията за развитие на икономиката в районите, през които преминава, допълват от транспортното ведомство.
Пред журналистите днес регионалният министър в оставка опроверга разпространената в медиите информация, според която може да се наложи България да връща пари на Европейската комисия (ЕК) заради забавянето на строежите на автомагистралите "Тракия" и "Струма".
Към момента строежът в последния участък от АМ „Тракия“ при Карнобат е завършен на 75%, уточни тя и добави, че има известно забавяне, но то ще бъде наваксано до планирания срок за пускане – 1 юни 2013 г. Лиляна Павлова увери, че държавата няма задължения към изпълнителя нa обекта "Тракия IV" ДЗЗД. Оттам пък са уверили с писмо, че се разплащат с подизпълнителите и няма поводи за протести, каквито имаше в началото на годината.
*Новината е обновена около 15:00 часа.