Магистрала "Тракия" поскъпва. По-скъпи стават и изграждането и ремонтите на всички останали магистрали, държавни и общински пътни артерии. Причината - от петък доставките на битум от "Лукойл Нефтохим Бургас" напълно спряха. Това съобщи инж. Цветан Цонев, главен изпълнителен директор и заместник-председател на Съвета на директорите на "Трейс Груп холдинг" АД.
Вече внасяме всичко, коментира Цонев. Той уточни: Става дума не само за битума за производството на асфалт, но също и мазут за осигуряване на технологичния цикъл на асфалтовите бази, както и дизеловото гориво за работата на цялата пътностроителна техника. В момента внасяме битум от Солун и от Кавала в Гърция, от Румъния и Унгария. Откъдето сварим, оттам внасяме, но логистиката е трудна, а транспортните разходи са големи и значително оскъпяват битума и горивото.
Оскъпяването става значително особено когато доставките идват не от Гърция, а от по-далеч - например от Унгария. Това са 1000 км, а не 250-300 км като от Солун. Така битумът и горивото се оскъпяват с около 130-150 лв. на тон само заради превоза от по-далечно разстояние, изчисли шефът на "Трейс Груп холдинг".
От своя страна министърът на регионалното развитие и благоустройство Росен Плевнелиев коментира в събота, че спирането на производството на битуми от страна на "Лукойл" няма да оскъпи строителството на автомагистрала "Тракия". Той добави, че със сигурност има големи производители в Румъния
или в Гърция и държавата не се притеснява от евентуално спиране на производството на битуми от
"Лукойл-Бургас". Държавният резерв разполага с керосин и държавата може да реагира, информира БТА.
Впоследствие министърът обясни, че няма да има забавяния на строежите на магистралите у нас заради кризата в "Лукойл Нефтохим Бургас". Той добави, че има сключени договори с уточнени срокове и те ще бъдат спазвани. За криза според министъра на регионалното развтиеи и благоустройството може да се говори дотолкова, доколкото една компания не спазва закона.
На практика оскъпяването на битума и горивата от внос води до изтичане на огромен финансов ресурс в чужбина, тъй като българските пътностроителни фирми нямат собствени цистерни за превоз на важната суровина и горива. Реално ние осигуряваме доста работа на чуждестранни превозвачи, тъй като българските не могат да се оправят. Работим основно с гръцки и румънски превозвачи, коментира още Цонев, цитиран от вестник "Стандарт".
От "Трейс Груп" тепърва ще преценяват дали ще отправят някакви финансови претенции към възложителя на изграждането на магистрала "Тракия" и останалите пътни обекти, тъй като "все пак това не е нормална ситуация". Извънредната ситуация беше определена като чист политически риск, който в целия свят се признава като риск на възложителя.
Ще преценим - ако става въпрос за загуби 20-30 хил., най-много за 50 хил. лева, разбира се, че няма да се занимаваме. Но ако кризата с "Лукойл" се задълбочи и извънредните ни разходи нараснат със стотици хиляди или милиони левове, разбира се, ще предявим претенции към Агенция "Пътна инфраструктура, заяви Цонев.
Най-големият обект, по който работи "Трейс Груп холдинг", е Лот 2 на автомагистрала "Тракия", за който е необходимо сериозно количество битум. Фирмите от холдинга работят по още множество по-малки обекти за рехабилитация на пътищата по програмите ОП "Регионално развитие" и "Транзитни пътища 5" и по текущ ремонт на общинската пътна мрежа в областите София, Бургас, Ст. Загора, Ловеч, Ямбол, Смолян и др.