Комисията, назначена от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски да извърши проверка на Летище София, приключи своята работа на 8 юли. Тя инспектира на дейността "Обработка на багажи" от оператор по наземно обслужване "Летище София" ЕАД във връзка с подадения от Антония Първанова сигнал.
Комисията е проверила технологията при обработката на багажите, квалификацията на персонала и мерките за безопасност и сигурност при извършване на дейността. Не са констатирани отклонения от утвърденото от ГД ГВА „Ръководство за дейността при издаването на лиценза".
Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) взима под внимание всеки сигнал на евродепутат, български депутат и гражданин за нередности в областта на транспорта и предприема необходимите мерки за намаляване на злоупотребите, става ясно от информацията.
"Летище София" ЕАД притежава лиценз за наземен оператор за дейността "Обработка на багажи" № 1-3, издаден на 28 септември 2007 г. Лицензът подлежи на годишна заверка от ГД ГВА след инспекторска проверка. Правят се две планови инспекции през шест месеца и текущи месечни проверки по дейността на наземните оператори и състоянието на самолетообслужващата техника. Обработката на багажите от наземния оператор се осъществява от отдел "Перонно обслужване", състоящ се общо от 250 души персонал с дългогодишен опит. При назначаването на всеки работник се прави проучване на две нива за допуск на перона за работа.
Дейността се изпълнява от 135 товаро-разтоварачи на двусменен 24-часов режим на работа, разпределени в четири смени. От тях 70 души са със средно образование, 51 със средно специално, един с основно и 13 с висше образование. Всички служители от отдела са преминали квалификационни курсове в учебния център при летището и са получили сертификат за работа на перона като водачи на електрокари и мотокари.
През месец април е извършена атестация на персонала в отдела. При обслужването на въздухоплавателни средства всяка група отбелязва в специална бланка кои самолети обслужва и има винаги информация за състава, обслужвал даден полет, което дава възможност за контрол при констатиране на пропуски в обслужването. В последните няколко месеца в ръководството на отдел "Перонно обслужване" са извършвани чести промени, което оказва влияние по отношение познаване на обслужващия състав и стила и методите на ръководство. Физически обслужващите екипи на перона обработват в денонощие десетки тонове багаж и карго пратки, като комисията не изключва вероятната възможност за повреда или незаконен достъп до багажите на пътниците, информира МТИТС.
Освен човешкия фактор при проследяване на процеса комисията констатира и някои конструктивни недостатъци на багажната лентовата система, доставяща багажите до зоната за сортиране като причина за нанасяне на повреди по багажите, за които ще препоръча да се отстранят. Нанасяне на щети по багажите се получава и от неправилно товарене и транспортиране с багажни колички, които нямат странични ограничения и при претоварването им багажите падат по перона, често дръжките на куфарите се повреждат и при препълването им и от тежестта същите се късат, за което оператора няма вина.
Данните от наземния оператор "Летище София" ЕАД показват, че през първото полугодие на 2011 г. са обслужени 840 400 хил. пътници с приблизително 1 250 000 багаж. Статистиката отчита рекламации за изгубени 2 483 багажа, от които за 127 все още продължава издирването в регламентирания срок. 570 са констатираните повреди (колани, колелца, дръжки) и 10 са постъпилите жалби за липси и нерегламентирани посегателства. Тези данни не надхвърлят средно приетите норми за подобни случаи в международната практика (3-6 багажа на 1000).
На територията на летище София оперират четири лицензирани наземни оператора по дейността "обработка на багажи", което не може да бъде повод за определяне на летище София за единствен "виновник" за констатирани нарушения.
Друго изявление на г-жа Първанова е, че "Лесният достъп до нарушаване на целостта на регистрираните багажи може да бъде причина за осъществяването на терористичен акт или друга атака с трагични последствия". Подобна заплаха не съществува, тъй като в летищната Програма за сигурност са залегнали конкретни мерки и процедури за недопускане внасянето на "забранени" предмети. Горното се потвърждава и от проверката на ЕК през месец декември 2010 г.
По втория случай в изложението на г-жа Първанова от 11 юни 2011 г., свързан отново с установена липса на ценни вещи от багажа на нейната майка Бонка Георгиева с полет FB0977, жалба в авиокомпанията не е постъпвала.
Констатации и препоръки на комисията:
- Комисията не установи нарушения, даващи основание за отнемане на лиценза на наземния оператор "Летище София" ЕАД по дейността "Обработка на багажи", в съответствие с изискванията на Наредба № 20 на Министерството на транспорта за удостоверяване експлоатационната годност на граждански летища, летателни площадки, ССНО, за лицензиране на летищни оператори и оператори по наземно обслужване.
- Комисията предлага на летищната администрация да възложи на технологичния отдел изготвянето на проект за отстраняване на конструктивни недостатъци по лентовите багажни системи, причина за нанасяне на повреди по багажите(премахване на възможните места за заканване на багажите, при скока на багажите от металния улей и удара в преградата) и др.
- Да се подмени в зоната на Заминаване в Терминал 1 багажната система, която е морално и технически остаряла, причина за създаване условия за повреди по багажите.
- Да бъдат осигурени два участъка в багажните халета на Терминал 1 и 2 с допълнителни камери (видеонаблюдение), с които ще бъде гарантирана неприкосновеността по целия път на регистрираните багажи до затоварването им на въздухоплавателното средства.
- Дирекция "Наземно обслужване" при летище София да разработи мероприятия за засилване на превантивния контрол върху служителите, в това число и по-прецизна атестация на обслужващия състав, имащ пряко отношение в обработката на багажите и прилагане стриктно на утвърденото ръководство от ГД ГВА.
- Съвместно с представители на авиационните оператори да бъдат разработени конкретни мерки по опазване целостта на регистрираните багажи при затоварването им в багажното отделение на ВС, посредством видеонаблюдение.
- Летищният оператор "Летище София" ЕАД да организира среща с наземните оператори за обсъждане на съвместната дейност за подобряване работата по сигурността, безопасността и качеството на обслужване.
Заключенията на доклада на комисията показват, че обвиненията на евродепутата са абсолютно неоснователни. От информацията става ясно още, че МТИТС настоява Първанова да представи конкретни доказателства за наличието на организирана престъпна група. Доказателствата ще бъдат изпратени на прокуратурата и ще бъдат разследвани от компетентните органи.