Вече ще можем да проверяваме онлайн къде фигурират личните ни данни в държавната администрация. За целта ще имаме достъп до 30 регистъра, а не само до два, както досега. Това става ясно от съобщение на Министерския съвет, след като разпореждането направи вицепремиерът Томислав Дончев.
Проверката ще могат да правят обаче само гражданите, които разполагат с Квалифициран електронен подпис (КЕП) или с Персонален идентификационен код (ПИК) на Националния осигурителен институт. Проверката ще бъде възможна от всеки персонален компютър с достъп до интернет през Системата за електронно връчване (https://edelivery.egov.bg), поддържанa от Държавната агенция „Електронно управление“. Към момента услугата за такава проверка е приложима за Имотeн регистър и за Национална база данни „Население“.
Вицепремиерът Томислав Дончев разпореди до регистрите да има достъп чрез Системата за електронно връчване с оглед на Общия регламент за защита на личните данни на ЕС (GDPR, 2016/679), който влиза в сила на 25 май. В процес на разработка е и друго технологично решение, което ще позволи на гражданите да проверяват кой е имал достъп до личните им данни в регистрите.
Преди седмица вицепремиерът Дончев призова всички администрации да предприемат своевременни действия Единният граждански номер (ЕГН) да не бъде използван самостоятелно за идентификация на гражданите пред институциите. Мярката е средство за предотвратяване на риска от злоупотреба с лични данни.
Решението на Комисията за защита на личните данни от месец март тази година разпорежда администрациите да гарантират високо ниво на сигурност при достъпа до личните данни на физически лица чрез използване на поне два критерия за персонална идентификация на гражданите.