Забавянето на производството в някой ключови заводи на General Motors (GM) доведе до срив на продажбите на компанията през май от 18% на годишна основа, предаде Financial Times. Това свиване допълнително увеличи съмненията на някои анализатори, че автомобилните производители в САЩ няма да могат да повторят изключително успешната откъм продажби 2015 г. Същевременно сезонно коригираните данни за годишната норма на продажбите, която е изключително важен измерител за динамиката на пазара в САЩ, показват спад от 4% на годишна основа до 17 милиона изтъргувани превозни средства, въпреки че това все пак е близо до миналогодишните продажби от 17,5 милиона автомобила на месец.
В резултат на срива на продажбите на GM акциите на компанията изгубиха почти 3,5% до 30,22 долара за акция на Нюйоркската фондова борса. Така тя се присъединява към други гиганти от автомобилната индустрия на САЩ, чиито продажби също отбелязаха спад. Сред тях са Ford, чиито продажби намаляха с 5,9% на годишна база, а акциите на компанията изгубиха 2,82% до 13,11 долара за акция, както и Toyota, чиито сделки спаднаха с 9,6%. Японската компания е третият най-продавач на автомобили на американския пазар. За разлика от тях Fiat Chrysler бележи ръст на продажбите от 1% на годишна основа, но въпреки него акциите на компанията изгубиха 1,81% до 7,04 долара за акция.
Преди оповестяването на данните анализаторите очакваха, че именно продажбите на General Motors ще се свият най-драстично измежду останалите американски производители заради стратегията на компанията да намали продажбите към компаниите за отдаване на автомобили под наем. Този вид сделки намаля с 49% спрямо минали май. Същевременно продажбите на дребно на автомобили на General Motors също отбелязаха спад от 13%, свивайки се повече, отколкото експертите очакваха.
От компанията посочват, че земетресенията в Япония, засегнали южната част на страната, в която се произвеждат важни автомобилни части за цял свят, доведоха до спад на количеството произведени автомобили в три завода на General Motors. Засегнатите производствени мощности от спада на доставките са Fairfax в Канзас, където се произвежда Chevrolet Maliby, Lordstown в Охайо, произвеждащ Chevrolet Cruze и Spring Hill в Тенеси, откъдето произхожда Cadillac XT5.
“В момента търсенето за нашите нови модели е толкова високо, че без съмнение щяхме да продадем повече“, посочи вицепрезидентът по продажбите в General Motors Кърт Макнийл. Инвенториите от нови автомобили на GM, поддържани от дилърите в страната през май, се задържаха на 50% от равнището, на което производителят би желал да са.