След първото от пет месеца насам понижение на продажбите на дребно в САЩ през август, в началото на есента те отбелязаха солиден отскок в рамките на очакваното, което е сигнал, че потребителските разходи вероятно ще останат основен двигател за икономическия растеж и през третото тримесечие на годината.
Продажбите на дребно през септември нараснаха с 0,6% на месечна база до 459,82 млрд. долара, съвпадайки със средната прогноза на финансовите пазари, показват данни на Министерството на търговията. В същото време данните за август бяха ревизирани във възходяща посока до понижение с 0,2% при предишна оценка за спад с 0,3 на сто, като това представляваше първо влошаване на търговията на дребно от март насам.
На годишна база продажбите на дребно се увеличиха през септември с цели 2,7% след техен растеж с 1,9% през август, надвишавайки значително потребителската инфлация в страната.
Продажбите на дребно, без тези за автомобили, се повишиха с 0,5% на месечна база при очаквания за повишение с 0,4% и след техен спад с 0,2% през юли (низходяща ревизия от понижение с 0,1%), докато продажбите, изключвайки тези на автомобили и на бензин нараснаха с 0,3%, съвпадайки с очакванията и след тяхна стагнация през август (възходяща ревизия от предишна оценка за понижение с 0,1%).
Продажбите на дребно, без тези за автомобили, бензин и строителни материали, обаче се повишиха през септември с едва 0,1% при очаквания за скок с 0,4% и след тяхно понижение с 0,1% през август. Важно е да се отбележи, че именно този показател, известен като "контролирана група" на продажбите на дребно, се използва при калкулиране на данните за БВП на САЩ, като днешните относително слаби данни сякаш не предполагат за наличието на солиден принос на вътрешното потребление към растежа на американската икономика през третото тримесечие.
Продажбите на дребно през третото тримесечие се повишиха с 0,7% спрямо предходното тримесечие и нараснаха с 2,4% спрямо същия период на 2015-а година, докато общите продажби през първите девет месеца на годината бяха с 2,9% над нивата през същия отчетен период на миналата годината.
Данните за продажбите на дребно са важен индикатор за настройката на потребителите в САЩ, тъй като потребителските разходи формират около 70% от брутния вътрешен продукт на водещата икономика в света, а самите продажби на дребно представляват около една трета от тези разходи.
Трябва също така да се има предвид, че състоянието на вътрешното потребление (потребителските разходи) е сред важните фактори, следени от членовете на Федералния резерв, когато те оценяват дали икономиката е достатъчно силна, за да издържи едно повишение на основните американски лихви.