Почти 600 хил. лева е общата стойност на проекта на Министерство на държавната администрация и административната реформа (МДААР) "Съвместни действия за по-добри резултати - усъвършенстване на координацията на административната реформа", стана ясно на представянето на реализираните резултати от проекта, предаде Агенция "Фокус".
59 е броят на консултативните съвети, които проектът е обхванал. Като една от най-важните изпълнени точки беше определено създаването на специализирания портал на тези съвети - www.saveti.government.bg.
Георги Талев представител на екипа, създал портала, направи кратка онлайн разходка в сайта, като отбеляза, че идеята е събирането на едно място на информацията на консултативните съвети, децентрализиране на управлението на информацията, своевременното актуализиране на самата информацията. Системата съдържа всички документи, които се приемат, като заинтересованите ще могат да правят справки и да набавят статистически справки. "Тези справки бяха рисков момент, тъй като до момента те са правени на ръка. Най-полезните справки са за работата на даден консултативен съвет", обясни той.
Според Талев в съвременния свят без такъв портал е невъзможно да бъде постигната пълна прозрачност на работата на съветите, което е изискването на Европейския съюз. Порталът предоставя възможност на граждани да дават свои предложения и теми за дискутиране от съветите.
Представители на различни консултативни съвети изразиха несъгласие с изработените предварителни работни програми по проекта.Валери Георгиев от Министерство на околната среда и водите (МОСВ) заяви, че е несъгласен с работна програма, разработена за тях, тъй като практически тя не можела да се случи. "Материалите при нас идват по различно и неопределено време и ние не можем да консултираме предварително министъра за това какво ще се случи", каза той.
Друг член на консултативен съвет пък посочи, че работните програми трябва да бъдат съобразени с вече действащите процедури с оглед на доброто взаимодействие, а за момента все още това не е направено.
В отговор на това Атанас Славов от "София Консултинг" заяви: "Почти не срещнахме съвет, който да не твърди, че работата му е непредвидима. Но ако работата не е планирана добре, няма да бъде и свършена. Тук трябва да помислите сериозно в рамките на съвета да се проведе дискусия за по-дългосрочно планиране на работата". Той обясни още и част от методологията на изготвяне на тези работни програми. „Консултативно звено, което няма работна програма трябва да се обмисли дали въобще трябва да го има. Затова ние направихме такива работни програми на всички консултативни съвети. Над 200 са индикаторите за изпълнение на работните програми. Част от самите програми са дело и на самите секретариати на звената", каза той.
Експертния екип на проекта "Съвместни действия за по-добри резултати - усъвършенстване на координацията на административната реформа" предлага редица промени в нормативната уредба за консултативните съвети и Закона за администрацията. Експертът Мария Казанджиева посочи някои от предвидените законови промени. Предвижда се да бъдат закрити съветите - "Национален съвет по читалищно дело", "Национален съвет по равнопоставеността на мъжете и жените", "Съвет за чуждестранни инвестиции и финансиране", както и "Съвет по държавен вътрешен финансов контрол".
Съгласно промените консултативните съвети ще се създават от правителството.
В съветите ще могат да се привличат за участие както представители на държавата, така и такива на неправителствените организации. Те ще могат да формират и структура на наблюдатели, които обаче са
без право на глас. "Трябва да има баланс между държавното участие и неправителственото участие. Всички тези организации ще участват в съвета с определен мандат, като се предвижда рокада на всеки
две години. Представителите на тези организации, които са били наблюдатели, при рокадата ще бъдат включени в дадения съвет", обясни Казанджиева.