Да се засили контролът на БНБ при лицензирането на поднадзорните й компании и при надзора на свързани лица. Това се предвижда в проектозакон за промени в Закона за кредитните институции, внесен в Народното събрание от председателя на бюджетна комисия Менда Стоянова. Това съобщава в днешния си брой "Капитал Daily", като посочва, че вероятно текстовете са подготвени от самата банка.
В мотивите към проекта Стоянова се позовава на отправените препоръки в проведената от МВФ и Световната банка оценка на финансовия сектор в България и с поетите ангажименти на БНБ в отговор на доклада им.
Основната част от предложените промени са насочени към затягане на контрола над отпускането на големи експозиции и кредитирането на свързаните лица. За последното се очакваха общоевропейски насоки от Европейския банков орган и сегашните промени целят да отразят именно тях.
На първо място се предвижда при формирането на голяма експозиция (над 10% от капитала) или към свързано лице вече да се иска задължително одобрение от надзорния съвет и от неизпълнителните членове на управителния съвет. Сега това става с единодушно решение на колективния управителен орган.
Следващата съществена част е разширяване на кръга от лица, които се приемат за свързани. Например на няколко места, където сега ограниченията са насочени към акционери на банката, се предвижда те да са за "лица, притежаващи пряко или непряко" дялово участие над определен праг.
Добавят се и два нови вида свързаност: "Лица, които упражняват пряко или непряко контрол върху банката, или върху акционери с квалифицирано дялово участие в банката" и "други лица, за които банката е установила икономическа или делова свързаност съгласно индикатори, определени в наредба".
Друга препоръка на международните институции, която не се вижда в проекта, е БНБ да премине от режим на доказване в режим на предполагане - т.е. да използва набор от публично оповестени критерии, на база на които да презюмира, че става въпрос за свързани лица, вместо сегашния режим на формални изисквания (собственост, роднински връзки и т.н.), които в практиката се заобикалят.
В оценката за въздействие на законопроекта на Стоянова като първи риск от неприемането му са посочени репутационни щети за БНБ от неизпълняване на ангажиментите й. Чак след това са изброени риск от недобри практики в банковия сектор и заобикаляне на регулации, липса на основания на БНБ да предприема надзорни мерки, проблеми с идентифициране на действителни собственици и др.