За първото полугодие на 2024 г. в България са преработени 500 000 тона мляко. Най-сериозен ръст в производството на млечни продукти е наблюдаван при кравето сирене. То се е увеличило с 10% в сравнение с предходната година. От друга страна, производството на козе сирене е намаляло с 15%, отразявайки намаленото производство на козе мляко. Производството на масло е намаляло с 27%, докато бялото саламурено сирене е отбелязало ръст от 5%. Производствотто на киселото мляко останава стабилно с леко увеличение от 2%.
В България изкупната цена на кравето мляко е достигнала 0,91 лв./л, което представлява увеличение от 3.4% на годишна база. На едро, прясното мляко в тетрапак се продава за 2,80 лв./л, отбелязвайки ръст от 1.1% спрямо същия период на миналата година. Цената на кравето сирене на едро е 14,20 лв./кг, което също е нараснало с 2.3% на годишна база.
Производството на краве мляко в България през първото полугодие на 2024 г. е намаляло с 2.7% в сравнение със същия период на миналата година, достигайки до 479 млн. литра. През 2022 г. производството на козе мляко възлиза на 25 хиляди литра, а през 2023-та достига до едва 19 хиляди литра, което представлява сериозен спад. Овчето мляко показва стабилност, но биволското мляко също отбелязва спад, което се дължи на повишените разходи и климатичните промени.
Средната изкупна цена на кравето мляко в Европейския съюз е 0,53 евро/л (около 1,04 лв./л. Това показва, че българските производители получават по-ниска цена за своя продукт в сравнение с колегите си в Европа. Разликата е особено видима в сравнение с водещите производители като Германия и Франция, където цените са съответно 0,55 евро/л и 0,56 евро/л.
Износът на млечни продукти от България за периода януари-юни 2024 г. е нараснал с 5%, достигайки 45 хил. тона. Основните пазари за българското мляко и млечни продукти са страните от Европейския съюз, където износът е увеличен с 4%, и трети страни, където ръстът е значителен – 12%.
Вносът на млечни продукти също е нараснал, макар и с по-умерен темп – 2% за същия период. Основните доставчици на млечни продукти за България са съседни страни като Гърция и Румъния, както и други членки на Европейския съюз.
Очаква се цените на млечните продукти да продължат да се повишават през втората половина на годината, главно поради високите производствени разходи и повишеното търсене. Въпреки предизвикателствата, секторът остава стабилен, а българските производители търсят начини за оптимизация на производството и увеличаване на експортния потенциал.