Държавата ще ограничи възможностите на чиновниците да искат рушвети. За целта две и повече ведомства няма да правят проверки по един и същи нормативен акт. Това се предвижда в Стратегията за развитие на държавната администрация до 2020 г., която беше приета от управляващите.
С мерките няма да се стига до парадокс при проверка във фирма например според служителите на едното ведомство всичко да е изрядно, а от другото да си измислят някакъв пропуск или нарушение, за да получат рушвет.
В момента контролът върху трудовата дейност е възложен на 14 органа на изпълнителната власт, а само на една разпоредба на Закона за виното и спиртните напитки – на десет, пише в стратегията.
Тя предвижда още държавните чиновници да бъдат глобявани за зле свършена работа, изпуснати законови срокове и недобро изпълнение на нормативните актове. Само през 2012 г. за недобре свършена работа от чиновници са подадени 27 967 жалби. В администрацията обаче няма система за анализ на жалбите, но такава ще бъде създадена.
Предвижда се още връщане на централизираните конкурси за подбор на служители в общата администрация и в някои направления от специализираната. Въпросните конкурси ще се провеждат от Института по публична администрация.
Един от прилаганите трикове, който ще отпадне, е наемане на непълно работно време – 7,5 часа, популярен в Министерство на образованието. 2240 пък се оказват „калинките”, назначени в централната държавна администрация по времето на кабинета „Борисов”.
За да се привличат млади хора в администрацията, се предвижда да има повече стажове, като за тях се въведат единни правила и практики. Освен това ще се разработят кариерни пътеки, които да дават на служителите ясна перспектива за потенциалните направления, в които биха могли да се развиват според интересите и компетенциите им.
Ще има специални менторски, наставнически и коучинг програми, при които по-опитните ще учат новите си колеги. Обмислят се и стимули за чиновниците с дълъг стаж, които въвеждат в работата новите
попълнения. Освен това ще се залага на мобилност на администрацията.
Ще се наложи електронен портал, в който ще се обявяват всички свободни позиции. Така администрациите ще намират по-лесно нужните им експерти, а служителите ще имат повече варианти за кариерно
развитие. Ще се провеждат и онлайн обучения.
Като проблем в администрацията се отчита текучеството на служители. В последните години то е между 8 и 25%. В същото време администрацията няма ефективни механизми за задържане на
квалифицирани служители, които отиват в частни фирми, привлечени от по-високите заплати или по-добрите възможности за професионално развитие.
Към края на 2012 г. в администрацията е имало 4797 незаети щатни бройки, които са 5,3% от общата численост. В МВР недостигът е бил най-голям – цели 6500 души или близо 12% от служителите.
В същото време по това време държавната администрация е платила близо 19 млн. лв. за външни консултантски услуги, които да подпомагат работата й.