Времето, в което живеем, не престава да ни изненадва със скоростта, с която се променя. Доскоро определящ фактор за продажбите бяха консуматорите и обществото на излишъка. Кризата от 2008 г. обаче постави нови предизвикателства пред компаниите и оформи появата на нов вид потребители - просуматорите.
Просуматорите най-общо казано са активните потребители, формирани на базата на несигурните времена и финансова нестабилност. Тези условия са ги накарали да изповядват нова философия на потребление, която се противопоставя на стария модел на разхищение, характерен за консуматорското общество.
За новите потребители в мрежата разказа Ивелина Атанасова от Job Tiger по време на конференцията за уеб и дигитални технологии Digitex 2011, на която *Econ.bg е медиен партньор.
Основното правило, което оправдава появата на потребители като просуматорите(!), е фактът, че не се променя начинът, по който се продава, а начинът, по който се купува.
Социалните мрежи са мястото, където просуматорите могат да говорят за продуктите и да дават оценката си за тях, като в същото време в самите медии се "отглеждат" просуматори, които вече имат мнение за определени продукти и на свой ред споделят своите впечатления.
Друг важен фактор за появата на просуматорите е специалното отношение, което те развиват към марките (брандовете). Тези потребители могат да "вдъхнат" живот на търговските марки и
да дадат облик на корпоративните лого и бранд, правейки ги част от новинарските си емисии и профилните си статуси в социалните мрежи.
Какво точно са просуматорите?
Просуматор идва от съчетанието на английските думи "professional" или "producer" с думата „consumer". Това е новата вълна от потребители. Те са
проактивни индивидуалисти, които не само търсят информация за продуктите, които купуват, но и с охота споделят своите познания с другите. Понятието "просуматор" се споменава за първи път в книгата
на Алвин Тофлър "Третата вълна" от 1980 г.
Съществуват пет вида просуматори.
Утилитариани - това са хора, които търсят финансово изгодни сайтове като e-bay или популярните у нас сайтове за колективно пазаруване. Този тип потребители акцентират върху
услугите или съветите, които биха могли да получат на възможно най-ниска цена.
Веселяци - към тази група принадлежат хората, които използват интернет предимно за забавление и разменят съдържание с такъв характер. Най-масовите потребители от този тип са ползвателите на YouTube.
Адвокати - в тази група са хората с най-високо образование, които като потребителско поведение се доближават до маркетинговите и ПР-специалистите, т.е. лесно забелязват силните и
слабите страни на определени продукти. Ако харесат дадения продукт, те са в състояние да го превърнат в хит, а ако не – да го провалят тотално. Най-често става дума за ползватели на блогове като
Wordpress или на социални мрежи от типа на LinkedIn и Google+. Тези потребители може да споделят добър отзив за даден продукт, но единствено ако той е полезен. Тъй като става дума за по-образовани
хора, стилът на продуктите и рекламите, предназначени директно за тях, трябва да бъде по-сух и професионален.
Създателите на съдържание - това са тези потребители, които обръщат изключително голямо внимание на съдържанието на информацията. Те са по-емоционално обвързани с дадени продукти
или услуги и излагат мнението си задължително в онлайн пространството.
Състезатели - към тази група принадлежат най-независимите икономически потребители, при които влечението към новите технологии е подчертано. Те предпочитат продуктите на Apple,
които ги привличат с лукса, който демонстрират. Ако могат да бъдат описани с един слоган, то той е: "Да останеш на върха".
Прозурматорите ще диктуват производствените цикли на компаниите и стартирането или спирането на голяма част от продуктовите линии. По тази причина Илиана Атанасова посъветва бизнеса да се научи да говори с потребителите, защото те вече говорят за него в своите онлайн общности и лични блогове.
Бел.ред. (!) - В своята презентация Ивелина Атанасова използва термина "прозурматори" вместо "просуматори" със същото значение