От 23 януари "Холдинг Български държавни железници” ЕАД увеличава цените за пътуване с бърз и пътнически влак. Средният ръст за бързите и пътническите влакове, обект на договора за извършване на задължителна превозна услуга е 9%. Това съобщиха от пресцентъра на дружеството.
Промените в цените за пътуване с влак са в резултат от увеличените експлоатационни разходи на националния железопътен превозвач, свързани с повишението в цените на дизеловото гориво и електроенергията. Цените на билетите за пътуване с влак не са увеличавани от м. юли 2008 г. Същевременно натрупаната инфлация за периода 08-11 г. в довела до до значително увеличаване на номиналните разходи за извършване на транспортната услуга. Индексът на инфлация през м. август 2011 г. спрямо м. януари 2011 г. е 0,9%, но цените на дизеловото гориво за нуждите на БДЖ за същия период са се увеличили с 11,3%, информират от жп превозвача.
Увеличението на цените на билетите за пътуване с влак е една от допълнителните мерки, които ръководството на БДЖ предприе в края на 2011 г. за ускоряване на реформите в дружеството. Очакваният ефект е около 2 млн. лв. на година.
От 1 декември 2011 г. е в сила увеличението на цените на билетите за пътуване с бърз влак със задължителна резервация със средно 15%, като очаквания ефект от него е в размер на около 500 000 лв. на година.
Стачката в железопътния превозвач започна в края на ноември и завърши в дните преди Коледа. Тогава бяха подписан колективният трудов договор (КТД) в "БДЖ Пътнически превози", след като няколко дни по-рано стана факт и КТД в "БДЖ Товарни превози". В споразумението се посочва, че отпуските се намаляват с два дни и вече стават 20 дни. При пенсиониране железничарите ще получават като обезщетение вече по 8 заплати, а не 9, както е било досега. Освен това заплатите няма да бъдат намалявани до 1 юни 2012 г. След тази дата обаче в сила ще влезе бонусната система при заплащането на труда на железничарите. Към момента около 1000 души доброволно са напуснали дружеството.
Протестът беше придружен от множество взаимни обвинения в оказване на натиск. Според последните данни на ресорния министър Московски стачката е струвала 2.5 млн. лв. на дружеството.