Проектирането, строителството и експлоатацията на пътя Русе - Свиленград ще се предостави на концесия. Това реши правителството, след като одобри доклад на министъра на регионалното развитие и благоустройството относно пътя. При наличие на заявен интерес ще се инициира провеждане на процедура за сключване на концесионен договор.
Трасето на пътя Русе-Свиленград е част от паневропейска магистрала, свързваща Европа с Истанбул, Турция, и Близкия Изток. Изграждането му ще облекчи пътнико- и товаропотока по това направление, като ще допринесе за засилването на икономическите връзки между държавите от Европа и Близкия Изток. За провеждането на трафика се предвижда изграждане на път с габарит, включващ две платна за движение във всяка посока, разделителна ивица между тях и всички инфраструктурни детайли, съпътстващи обекта със среден общ габарит 25 м.
На територията на България се предвижда пътят да започва от ГКПП Русе с обход на град Русе. Трасето ще продължава успоредно на коридор №ІХ (Русе – Велико Търново), като при гр. Бяла се заобикалят планинските възвишения от запад. Новото трасе ще пресича бъдещото трасе на АМ „Хемус” в този участък, след което обхожда западно Велико Търново. Пътят преминава през Стара планина по съществуващия Проход на републиката, като от най-високата част на участъка се предвижда тунелно преминаване с дължина около 1,5 км.
Пътят е алтернативен на отсечката Русе – Велико Търново, за която към момента се търси възможност за финансиране. Техническото проектиране и строителството на трасето ще бъде изцяло за сметка на инвеститора, без да бъде обвързана българската държава с предоставяне на държавни гаранции, получаване на държавен заем или доплащане. В случай, че бъде проявен инвеститорски интерес, финансирането от самото начало на проектирането и последващото изпълнение на строителството ще бъде за сметка на инвеститора. От страна на държавата ще бъдат осигурени средства за отчуждителни процедури.
Финансирането на инфраструктурни проекти чрез публично-частно партньорство се налага от обстоятелството, че европейските средства не могат да покрият изграждането на всички приоритетни проекти, обясняват от правителствената информационна служба.