Европейски и американски синдикати планират мащабно обединение помежду си, с което да се противопоставят на мултинационалните концерни и практиката им на преместване на работни места зад граница. В суперсиндиката ще се включи могъщата германска организация на работещите в тежката индустрия IG Metall, най-големият британски синдикат на заетите в частния сектор Amicus и два съюза от САЩ - на металурзите United Steelworkers и на машиностроителите - International Association of Machinists. Преговорите за по-тясно сътрудничество все още били в начална фаза, но през тази седмица се очаква да бъдат официално оповестени, твърди вестникът. Ако мегасъюзът стане факт, той ще разполага с внушителна членска маса от над 6 млн. души.
Замисълът на организаторите бил отделните синдикати вече да не се възпрепятстват едни други, а като единна формация да се изправят срещу "силата на глобалния капитализъм", отбелязва изданието.
Нашата цел е да създадем могъщ синдикат, който да може през границите да отговаря на предизвикателствата на глобално действащия капитал, заяви пред изданието генералният секретар на Amicus Дерек
Симпсън.
По думите му обединената организация трябва да постигне оперативна готовност до второто десетилетие на века.
Симпсън подчерта още, че трансграничните концерни настройват отделните държави и работниците едни срещу други, затова само обединението е единственият начин да противопоставяне. Лидерът на британския синдикат обърна специално внимание и на фондовете за рисково инвестиране - често критикувани в някои западни държави заради слабите им социални ангажименти.
В Германия например миналата година се разгоря оживена дискусия дали е нужна по-строга регулация на дейността на инвестиционните фондове, които вицепремиерът и министър на труда Франц Мюнтеферинг нарече скакалци.
Amicus от своя страна възнамерява да се слее със синдиката на британските транспортни работници през май. Това обединение би разчитало на близо 2 млн. членове. В IG Metall пък членуват 2.4 млн. работници, а американските металурзи и машиностроители наброяват почти 2 милиона, посочва още британският вестник.
Задачата им обаче се очертава като доста трудна, тъй като интересите на отделните работници - най-често национално определени, невинаги са в една и съща посока. Британските синдикати например често се оплакват, че корпорациите първо закриват работните си места в Обединеното кралство, тъй като там защитата на служителите е една от най-слабите. През април френският автомобилопроизводител Peugeot затвори завода си в Ритън, край Ковънтри, и реши да изтегли производството си в Словакия./INSURANCE.BG