Размерът на глобата за паркиране в зелени площи ще зависи и от общинските съвети, защото с наредба те могат да определят за различните населени места различен диапазон в рамките на този, който законът определя от 50 до 200 лева. Това заяви председателят на парламентарната комисия по бюджет и финанси Менда Стоянова. По думите й това ще е така, тъй като има разлика между София и малките градчета.
„Не съм съгласна, че услугата по паркирането става търговска дейност. До момента го наричахме "такса паркиране", но това по принцип не е правилно. Защото такса имаме тогава, когато държавата или общината предоставят услуга, която никой друг не може да представи“, каза Стоянова.
По думите й въпросът с паркирането не стои така. Тя обясни, че със закона изрично се дава възможност тази дейност общината да предостави да се изпълнява от дружество, в което тя е собственик над 50%.
„Независимо, че в първия момент излиза, че това дружество ще може да прави каквото си иска с тези пари, което не е редно, защото съгласно Законът за публичните финанси, при всяка услуга, предоставена от общината, следва приходите от нея да постъпват в общинския бюджет. Ние записахме между първо и второ четене корекция в текстовете, с които общинският бюджет ще определя така да се каже бюджета, инвестициите, които трябва да направят дружествата, така че по този начин ще регулира, каква печалба ще имат дружествата и вече като собственик на тези дружества може да изземва тази печалба и да я включва в приходите на общинския бюджет“, добави депутатът.
Според нея това ще е способът на онези общини, които са решили да предоставят услугата чрез такова дружество. Други общини, които предоставят тази услуга чрез общински предприятия, нямат този проблем, тъй като общинските предприятия са част от бюджета на общината.
Стоянова посочи, че дружествата трябва да са собственост на общината. Това е изрично записано, така че тук не става дума да се избира някакво частно дружество, става дума, например, както е в Столична община, където предприятието е ЕАД, то е еднолично собственост на Община София, която държи 100% капитала, добави тя. По думите й, тъй като дружеството е 100% общинска собственост няма нужда да се минава през обществена поръчка.
„По принцип, паркирането не би трябвало да е навсякъде платена услуга, а само в центъра на градовете. И аз не виждам нищо нередно в това да има Синя или Зелена зона. А извън централната част паркирането ще продължава да бъде безплатно. Друг е въпросът, че общините от своя страна трябва да се опитат да осигурят достатъчно възможност на шофьорите да паркират, включително и на платени паркинги, за да не паркират на зелени площи и детски площадки“, каза Стоянова пред „Фокус“.