До две години Европейската комисия и ЮНЕСКО ще разработят съвместен проект за изравняване на журналистическите стандарти в страните от Югоизточна Европа и Турция. Това стана ясно по време на втория
медиен форум, който се проведе в София в сряда и четвъртък, пише "Янтра Днес". В срещата над 200 издатели, шефове на медии, главни редактори и водещи журналисти от цяла Европа обсъждаха проблемите и
предизвикателствата пред гилдията.
Стагнацията на пазара неминуемо ще се отрази и на медийния пазар, затова журналистите трябва да притежават необходимите рефлекси, за да реагират, каза Дейвид Дадж, шеф на международния пресинститут
във Виена. Бъдещето според него ще е най-светло за регионалните издания, които покриват интересите на една определена общност от хора.
Другата посока, в която медиите трябва да се развиват, е влизането в “нишовия” пазар, т.е. развитието на специализирани издания. Нуждата от това е не само заради компенсирането на процесите и
последиците от финансовата криза в глобален мащаб, но и появата на множество социални мрежи в интернет, блоговете и безплатните сайтове.
Според Йоана Авадани, директор на Центъра за независими медии в Букурещ, за всички ключова ще бъде 2012 г., когато пълнолетие ще навърши т.нар. цифрово поколение децата, които са родени, израснали
и възпитани с интернет и глобалните технологии. Дотогава традиционната журналистика, независимо дали тя е разследваща, аналитична или информационна, трябва да е синхронизирала своите инструменти с
новите изисквания на пазара.
На различно мнение е Айдън Уайт, който е генерален секретар на Федерацията на журналистите в Брюксел. Според него така, както държавите в момента финансират своите банкови системи и икономика, трябва
да отделят значителни средства за образователната роля на медиите. Така ще се съхранят традиционните ценности, които в глобален план са на път да бъдат унищожени.
Като особено тревожна тенденция беше отбелязан фактът, че младите журналисти, които излизат от университетите, бягат от личните контакти и предпочитат да получават информация от Iнтернет. Това според
експертите в медийния свят създава предпоставки за развитието на анонимните медии.
Журналистите от Югоизточна Европа учредиха награда за независимост на медиите, която ще се връчва при всяка следваща среща. Ще я получават журналисти, доказали, че работят без влияния и без
обслужване на политически или корпоративни интереси.