82% от столичани подкрепят запазването и разширяването на "синята" зона за паркиране в София. Това сочи проучване на Националния център за изследване на общественото мнение. Около 720 000 са официално регистрираните автомобили в столицата. Реално движещите се автомобили обаче са над един милион.
Концепцията на Столична община предвижда по ключови улици и артерии в града паркирането да бъде изцяло забранено. Сред промените е и обособяването на три зони за краткотрайно платено паркиране - "синя", "зелена" и "жълта". Те покриват съответно идеалния център, разширения и периферията му.
Според първоначалния вариант тя обхващаше всички улици в близки до центъра квартали като "Иван Вазов", "Красно село", "Лагера" или "Изгрев". По препоръка на архитекти обаче вероятно тя ще се разпростре и в по-отдалечените части на града, но не в цели квартали, а само около търговските центрове, информира Дневник.bg.
В "синята" зона позволеният престой ще е до 2 часа и ще струва 3 лева на час, в "зелената" до 3 часа срещу 2 лева на час, а в "жълтата" зона максималният престой може да е 3 часа при цена от 1 лев на час. Цените, които се предвиждат, не са окончателни и все още се обсъждат. Това обясни председателят на Центъра за градска мобилност Марчело Доковски и добави: С въвеждането на тези рестрикции се цели ограничаването и по-разумното използване на автомобили за предвижване в централните зони на града. Очакваме 25 процента олекотяване на трафика и създаване на възможности за повишаване на скоростта на градския транспорт.
По думите на Доковски промените ще стават постепенно. Така например "жълтата" зона ще бъде въведена най-рано след година, защото трябва да се прецизира обхватът й, информира Dariknews.bg.
Въпросът за паркирането на живущите в трите зони се предвижда да бъде решен с издаването на винетни стикери. Цената, която ще плащат те, следва да покрие стойността за издаването и обслужването на процеса, като очакванията са тя да бъде до 10 лева на месец. Направени са и съответните постъпки за промени в Закона за движение по пътищата, които ограничават паркирането в този тип зони до 3 часа, което ще реши проблема с продължителното паркиране на живущите в центъра.
Според общинския съветник от ГЕРБ Елен Герджиков зоните за платено паркиране срещат много по-голямо разбиране от хората, отколкото пълната забрана за влизане на автомобили в центъра. Срещу подобна мярка се обявяват 47% от анкетираните в изследването на НЦИОМ. Герджиков допълни, че в концепцията на Столична община има мерки, които се ползват с изключително голяма подкрепа от гражданите: За такива бих посочил пълната забрана за спиране и паркиране на основните пътни артерии, осигуряването на безплатни места за паркиране за велосипеди и мотопеди.
За облекчаване на трафика в столицата ключов момент е изграждането на паркинги до станциите на метрото.