Министерството на регионалното развитие и благоустройството публикува на сайта си петте варианта за магистрала "Струма" в Кресненското дефиле, предаде БНР.
Първият вариант предвижда рехабилитацията на сегашния път Е-79 в посока Гърция, а в посока София да бъде изграден друг път източно от Кресна. Това е и вариантът, чиято реализация държавата даде ясен знак, че ще защитава, като най-евтин и по думите на Министър Нанков - най-екологичен. Жители на района в Кресненското дефиле обаче настояват магистралата да не минава по стария път и той да остане нейна алтернатива.
Втората възможност е за дълъг 15 километра тунел. Идеята за изграждане на 15-километровия тунел бе одобрена още през 2008 г., но по предварителни изчисления той бе оценен на около 1.2 млрд. лв. и държавата се отказа от този вариант.
Третият вариант е за трасе по нов терен извън Кресненското дефиле, като и двете платна на движение са изнесени в източна посока около селата Брежани, Стара Кресна и Ощава. Освен жителите на района на Кресна, еколози също се обявиха против вариант, в който магистралата минава през дефилето. Според тях изграждането ще е пагубно за някои видове, а и ще е много скъпо.
Четвъртият вариант предлага две платна през Кресненското дефиле като се използва максимално трасето на стария път. Петият е за две платна в дефилето, като едното следва сегашния път, а второто - нов терен с тунели и съоръжения в западния масив.
За 11 септември са предвидени обществените обсъждания на проектите с жителите на Кресна и Симитли, посочва държавното радио. Повече за проектите вижте ТУК.