Ще бъде изготвена стратегия за развитието на пътищата в Северна България. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова пред bTV. Тя обясни, че ще поиска от Министерски съвет да я внесе в Народното събрание.
По думите й целта е да бъде получена подкрепата за развитието на региона и конкретно за изграждането на магистрала "Хемус", която е много скъпо съоръжение и довършването й ще коства поне 2 млрд. лева. Според нея този проект ще излезе и извън мандата на това правителство, затова трябва да има национално съгласие по проекта.
Министърът посочи, че строителството на двата лота на "Хемус" ще започнат най-рано в началото на 2017 година. В момента процедурата се обжалва от други участници, а през тази година трябва да приключат отчуждителните процедури и други предварителни дейности.
Павлова коментира и последния обявен търг по два от лотовете на аутобана – от Ябланица до Угърчин и от Угърчин до разклона за Плевен. Цените, на които ще се изграждат двата участъка са по-високи от индикативните, но министърът в първоначалния вид на проекта не са били включени по-скъпи съоръжения, каквито, например, са виадуктите. Тя отказа да коментира дали спечелилите фирми са свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев, каквито съмнения се появиха и допълни, че търговете са били спечелени от консорциуми от фирми.
Павлова коментира и зимната ситуация, като посочи, че поетапно са били затваряни всички пътища в страната, за да бъдат почистени и обработени срещу обледяване. Тя посочи, че pрез изминалата нощ са работили двойно повече снегорини – 2600. най-големи ас били затрудненията в Русе и Велико Търново. Към момента най-усложнена е обстановката в Силистра.
Министърът обясни, че стандартите изискват при обилен снеговалеж да бъде спряно движението и след спирането на снега, да се изчисти пътната настилка.
Според нея в последния почивен ден е направен компромис и снегорините са чистили "напразно", защото снеговалежът е продължавал.
Павлова призова шофьорите да не драматизират.
"Ако искат да им сложим реотани на пътищата ще ни трябва милиард за година. До 2 часа след падане на снежната покривка е допустимо да има до 3 см на магистралите, до 5-7 см на първокласните пътища, и до 10 см на второкласните пътища. Ние разчитаме на фирмите, които поддържат пътищата, те работят при тежки условия. Усещането как трябва да изглежда зимното поддържане към града и извън града са различни. В градовете се заплаща за изчистен квадратен метър площ", уточни ресорният министър.
"Проходимо при зимни условия означава да можеш да минеш със зимни гуми в снега. Трябва да мислим за ефективност, тъй като през нощта по спирките се хвърля сол, но при минус 10 градуса разтопения сняг замръзва и се хвърлят химикали, които изтичат в канала. Това оскъпява услугата", каза Павлова.