От края на миналата и началото на тази година в Националния съвет по саморегулация (НСС) в рекламата* са подадени редица жалби за подвеждаща или некоректна реклама.
Според жалбоподателите критикуваните реклами представят некоректно продуктите и създават грешно впечатление у потребителите, а в някои случаи дори имат негативно въздействие върху човешкото достойнство и подбуждат към сексуално насилие.
От гледна точка на същественото влияние на рекламата върху обществото и бизнеса, е от значение рекламните форми да бъдат съобразени с етични правила и норми, които да гарантират коректно, изчерпателно и обективно представяне на информацията, без да подвеждат аудиторията, заяви председателят на Етичната комисия Гриша Камбуров. Нашата работа е осмислена и възнаградена от отговорната позиция на активни граждани, които реагират срещу некоректно представени продукти, допълни още той.
Казусите, по които комисията препоръчва корекции на търговската комуникация:
В жалба относно външна реклама на "Винпром Пещера" АД за мастика "Пещера", в се казва, че рекламата не спазва благоприличието и е твърде неподходяща за деца, а съдържанието на сексуални сцени може да подбуди сексуално насилие. Като доказателство жалбоподателят е представил снимка на рекламата и се е позовал на следните текстове от Етичния кодекс:
Чл.2. Търговската комуникация не трябва да съдържа твърдения или аудио или визуални продукти, които да нарушават добрите нрави или да могат да се определят като вулгарни или отблъскващи, според общоприетите морални норми в съответната държава и култура.
4.8. Търговската комуникация не трябва да съдържа порнографски сцени или да съдържа, толерира или подбужда сексуално насилие.
Етичната комисия към НСС намира жалбата за основателна и на свое заседание реши, че рекламата недвусмислено обвързва марката със сексуален успех, противоречи на добрите нрави, категорично нарушава добрите рекламни практики и уронва авторитета на индустрията като цяло. Етичната комисия счита, че границата на толерантността е премината, принизени са значими за обществото ценности, унизява се личното достойнство на жената, принизявайки я единствено до сексуален обект. Независимо от факта, че рекламната кампания на търговската комуникация е изтекла, Етичната комисия счита жалбата за основателна и препоръчва на „Винпром Пещера" АД рекламният клип да се свали от корпоративния сайт на дружеството и в бъдеще да се въздържа от подобен вид визия в рекламите си, която би била в разрез с общоприетите морални норми. Етичната комисия препоръчва също така „Винпром Пещера" АД да се възползва от услугата Copy Advice, предлагана от Националния съвет за саморегулация.
В друга жалба, относно телевизионна реклама на Депозит Фест на МКБ Юнионбанк, определена като подвеждаща и заблуждаваща, жалбоподателят се е позовал на следния текст от Етичния кодекс:
Член 3.3.Когато се предава информация под линия, тя трябва да бъде достатъчно видима, четлива, с адекватен размер на шрифта и с достатъчна продължителност, позволяваща да бъде прочетена и взета предвид.
Етичната комисия към НСС по този казус е на мнение, че жалбата е основателна. В рекламния клип текстът, който тече под линия, минава с голяма бързина, не може да се прочете, не е съобразен с възприятията на човешкото око и не е достъпен за потребителя, който проявява интерес към рекламата. Етичната комисия препоръчва на МКБ Юнионбанк рекламният клип да бъде приведен в съответствие с изискванията на чл.3.3 от Националните етични правила за реклама и търговска комуникация в Република България.
На всички компании, чиито рекламни послания са обект на жалби от страна на потребителите, е дадена възможност да отговорят и да дадат своите становища по отделните казуси.
Повече за решенията на Етичната комисия относно подадените жалби можете да откриете на сайта на Националния съвет по саморегулация www.nss-bg.org.
Националния съвет по саморегулация
Националният съвет за саморегулация (НСС) е учреден от Българската асоциация на рекламодателите (БАР), Асоциацията на рекламните агенции - България (АРА) и Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО). НСС е сдружение с нестопанска цел, чиято основна задача е да обединява рекламна индустрия зад дефиницията и спазването на правилата на професионално поведение в областта на рекламата и търговските комуникации. НСС се стреми да постигне това чрез изграждане на взаимоотношения на социална отговорност и бизнес етика между всички страни в процеса, в съответствие с действащото законодателство и международната практика. На сайта на Националния съвет по саморегулация (НСС) могат да бъдат видени случаите на неетични и подвеждащи рекламни послания и кампании, по които Етичната комисия към НСС се е произнесла: www.nss-bg.org.