Въпреки отбелязания общ растеж от 5,7% за рекламната индустрия през второто тримесечие на 2011 г., разходите за реклама са спаднали в почти половината от световните ключови пазари. Спадът е повлиян от опасенията за влошаващата се икономическа ситуация, които продължават да влияят върху рекламния бизнес. Това показват данните от доклада Global AdView Pulse на световната компания за маркетинг и медия проучвания Nielsen за второто тримесeчие на 2011 г.
Доходите в рекламния бизнес за второто тримесечие са спаднали в 16 от 36 пазара, наблюдавани в доклада, което предстaвлява първото голямо понижение от 2009 г. насам.
"Ако вземем под внимание финансовите проблеми на голям брой държави, ръстът от 5,7% може да се смята за много добра новина", счита Рандал Беард, ръководител в отдел "Рекламни решения" за Nielsen. През второто тримесечие световните приходи от реклама възлизат на 127 млрд. долара.
Спадът в разходите за реклама на бързооборотни стоки в Европа и Северна Америка, както и продължаващият спад на рекламата във вестници, допринасят за забавянето на растежа в тези региони. В САЩ, най-големият рекламен пазар, това отрицателното влияние е неутрализирано от ръста на рекламата в сектори, като автомобилния, застрахователния и финансовите услуги. Така в САЩ и Северна Америка като цяло, рекламният бизнес бележи ръст от 3,1%.
Интересното е, че категориите дрехи и аксесоари, които бяха едни от най-силно засегнатите по време на рецесията през 2009 г., в момента бележат най-голям ръст в световен мащаб - 17,9% на годишна база. Ръстът в Югоизточна Азия е 27,9%, а в Китай близо 40%.
В Западна Европа разходите за реклама през второто тримесечие на 2011 г. бележат слаб спад от 0,3%, като 7 от 12-те пазара в региона, включени в проучването, отчитат понижение. Най-силната икономика на стария контитент - Германия, отчита ръст от 3,1% за същия период.
Югоизточна Азия бележи най-големия регионален ръст за тримесечието от 9,3%. Сред държавите отличник е Аржентин, която отчита приблизително 29% увеличение на рекламния си пазар на годишна база.