8% ръст до 370,250,000 лв. e отбелязал рекламният пазар в България за 2017 г. Важните цифри за рекламния пазар у нас бяха представени на провелия се вчера в Sofia Event Center “Форум на комуникационната индустрия” с тема “Глобални посоки – локален фокус”. Нетните рекламни бюджети, инвестирани през изминалата година в основните медийни канали, процентите на медийна инфлация, както и прогнозите за 2018, направени от Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) на база на събраната информация от водещите агeнции и медии в страната, бяха представени от София Пенева, председател на УС на БАКА. Събитието продължи с три тематични панела от лекции и дискусии, посветени на водещите световни тенденции в света на комуникациите.
Oт презентацията на БАКА стана ясно, че телевизионната реклама продължава да държи най-голям дял с 220,200,000 лв. и за първи път изненадва с двуцифрена нетна инфлация от 13%. Teлевизията традиционно привлича и най-много от високобюджетните кампании, а най-големи рекламодатели са компаниите от фармацевтичната индустрия, храните и напитките, козметиката и търговските вериги.
“Според глобалните проучвания на WARC световният пазар расте средно с 2,8%, ръстът в Европа е подобен на този в България, а в Румъния е дори и по-голям.” коментира София Пенева по време на презентацията. “У нас все още се гледа много телелвизия – средно по 3,15 часа на ден, и въпреки двете пийпълметрични системи на пазара, ефектът от инвестициите е измерваем. Отново според проучване на WARC, проведено на 96 пазара, телевизионната реклама отбелязва спад с 0,8%, докато у нас ръстът в телевизията е 8%.”
Дигиталните кампании за 2017 са оценени на стойност 75,100,000 лв., въпреки че липсват точни данни за инвестициите във Facebook и Google, които по информация на БАКА са средно между 30 и 35% при големите агенции. С тази оценка, дигиталната реклама у нас отбелязва 16% ръст и 10% инфлация за изминалата година. Близо 50% е ръстът на мобилната реклама, докато десктоп рекламата има 18% от всички инвестиции. “В световен мащаб инвестициите във Facebook се равняват на общите инвестиции в радио реклама, а рекламата в Google е приблизително равна на инвестицията в целия печатен пазар в света.” коментира София Пенева по повод глобалния ръст на интернет през 2017.
У нас единствено рекламата в печатни медии регистрира спад със 17% до 15,100,000 лв., което води до 2% дефлация в цените. Радиото пък регистрира ръст от 1% до 18,600,000 лв. Основни рекламодатели там са търговските вериги, мебелите и фармацевтичните компании, а инфлацията е 2%. Външната реклама в страната има 5% ръст и стига до 40,600,000 лв. и 11% дял от целия медиа микс, с 4% инфлация инфлация на цените. Там традиционно най-големи рекламодатели са търговските вериги и телекомите. 0% ръст и инфлация и 650,000 лв. нетни вложения има кино рекламата у нас.
На база на събраната информация за изминалата година, членовете на БАКА очакват през 2018 телевизионната реклама да продължава да расте с 8-9%, дигиталните канали – с 16%, радиото – с 1-2%, външната реклама с 5%, кино рекламата с 1%, а прогнозата за спад на рекламните инвестиции в печатни медии се оценява на 17%. Общият очакван ръст на рекламния пазар за 2018 е 9%.
Представянето на данните на БАКА за пазара беше последвано от дискусия на глобалните трендове и локалните предизвикателства на 2018 с топ мениджмънта на някои от най-влиятелните компании в бранша.