Известни брандове отчитат рекордни постъпления през 2015 г., предаде Bloomberg. До голяма част те се дължат на продажбата на активи в странични начинания, най-вече към международни инвеститори, допълва още изданието.
Като цяло покачването на сключените продажби на италиански компании се покачиха с 81% на годишна основа през 2015 г., достигайки рекордните 67 милиарда долара, сочат данни на Bloomberg. Броят на продадените фирми в страната нарасна до 560 – най-високата стойност от поне 2004 г. Сред сключените сделки беше продажбата на производителят на автомобилни гуми Pirelli, който беше закупен от китайския химически гигант ChemChina, продажбата на най-големия производител на цимент в страната Italcementi, притежаван дотогава от семейство Песенти, както и закупуването на DeLclima SpA от японската Mitsubishi Electric Corp. “В резултат на икономическата криза, която започна през 2008 г., някои предвидливи фамилии разбраха, че единственият начин техният бизнес да оцелее в текущата глобална обстановка е да стане част от по-голяма международна група, която да окаже ливъридж на капитала му, международните му връзки и възможности“, коментира Торторичи.
Миналата година беше успешна във финансово изражение за Бенетон. Семейството, което е собственик на едноименната марка, е увеличило благосъстоянието си с 1,3 милиарда евро, до голяма степен благодарение на продажбата на веригата магазини World Duty Free. Те са разположени предимно по летища, а новият им собственик вече е Dufry AG. Към момента обаче председателят на компанията Гилберто Бенетон отказва предложенията на редица банки за придобиване на акциите на семейството в широка гама различни бизнеси на Benetton – от италиански взаимни каси до компании за производство на хартия. Той посочи пред медиите, че целта на фамилията е инвестиционната ѝ компания да се превърне в „сувренен фонд“, управляващ миноритарните дялове в различните индустрии.
Бенетон не са единственият италиански бизнес, който привлече вниманието на инвеститорите. Много от популярните местни брандове бяха продадени на външни инвеститори. „Намираме се в началната фаза на нарастваща тенденция популярни италиански предприемачи, стремящи се към диверсифициране на състоянията, натрупани след продажбата на семейните активи, да стават важна част от компании от други индустрии и страни“, коментира ръководителят на подразделението за сливания и придобивания в UniCredit Винченцо Торторичи.
С новопридобитите си средства, италианските семейства вече започват да обмислят варианти за разширяване на съществуващите си бизнес. Бенетон например търсят партньори за разширяване на компанията за поддръжка на летища Atlantia и на компанията за управление на крайпътни ресторанти Autogrill. Същевременно групата преструкторира и флагманския производител на облекло, преди да се насочи към търсене на нови индустриални партньори през идната година, посочват източници, запознати с операциите на фамилията, пред Bloomberg.
Въпреки че негативните последици от продажбата на бизнеса са, че той вече не е в местни ръце, ползите за икономиката на Италия включват запазване на работни места и нови източници на инвестиции в местните фирми, които имаха проблеми да разширят бизнеса си след настъпването на най-тежката рецесия от Втората световна война насам.