На конференция в София беше представена Бяла книга, в която 14 неправителствени организации обобщиха работещите принципи в областта на социалната политика и отправиха препоръките си към ангажираните с провеждането й институции - Народното събрание, правителството и в частност Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане, Държавната агенция за закрила на детето и др. Целта на документа, подкрепен от над 100 неправителствени организации от цялата страна, е да предложи синтезирано конкретните мерки за оптимизация в предоставянето на социални услуги от държавата.
В Бялата книга, представена на конференцията, са очертани и основните проблеми в тази сфера. Основен извод е, че реформата на социалната система е започнала, но "буксува" и не води до очакваните резултати. Големи групи от населението все още живеят в условия на крайна бедност и изолация, като най-често съществуващите услуги са недостъпни за тях и не са съобразени с потребностите им. В провежданата политика до момента липсва цялостен и синхронизиран подход за приобщаване и активно включване на различните уязвими групи. Независимо от инвестициите, направени от различни донори и програми, няма обективна оценка за ефективността на мерките по тях и на дългосрочните резултати. Същевременно много услуги остават "неподкрепени" от държавата след изтегляне на чуждестранните донори.
Друг основен извод в документа е, че социалната политика е лишена от последователност - има принципи, приети на хартия, които не се прилагат на практика. Деинституционализацията и децентрализацията (в нейния втори етап) са все още предизвикателство. Сред другите фактори, които влияят неблагоприятно върху качеството на социалните услуги, са силното бюрократизиране на системата за социална подкрепа, липсата на контрол върху действията на местната власт, която има огромни отговорности за провеждането на социална политика, недостатъчният капацитет и липсата на измерими индикатори, които да гарантират качество на услугите. Липсва карта на услугите в дадено населено място. Услугите се предлагат хаотично и спорадично, без да се прави задълбочено предварително проучване на потребностите на хората.
Препоръките, които Бялата книга дава, са групирани по седем основни принципа. За постигане на работещи механизми е необходим ясен регламент за функциите и правомощията на институциите, отговорни за подкрепата на уязвимите групи, както и сътрудничеството между тях и неправителствения сектор за фокусиране върху реалните проблеми на уязвимите групи.
На базата на добрите практики в ЕС, неправителствените организации предлагат нормативно да се определи пакет от основни социални услуги, до които всеки да има гарантиран достъп като същевременно за тях се осигури достатъчно финансиране.
Задължително е разходването на публични финансови средства да бъде ясно обвързано с постигане на определено качество на предоставяните услуги, а в контрола на качеството трябва да участват и потребителите им. Финансирането трябва да се осъществява съгласно принципа „парите следват клиента" и на база на персонални бюджети или директни плащания. Потребителят трябва да има право на избор кой доставчик на услуги да предпочете, защото конкурентният пазар е гарант за качеството на услугите и за достъпа на потребителите до тях.
Сред препоръките в Бялата книга е да бъде ограничена възможността общините да преразпределят средства от услуги, държавно делегирани дейности, и да бъде повишен контролът при изразходване на държавно делегираните бюджетни средства. Друг основен момент е предоставянето на социални услуги да бъде професионално, което е гарант за ефективността на подкрепата за уязвимите групи. Несъвместимо с условията за професионално предоставяне на услуги е дублирането на функции между централната и местната власт, в резултат на което субекти, отговорни за регламентиране, планиране, мониториране и оценка на услугите, могат да бъдат едновременно и преки доставчици.
Според документа, трябва да има ревизия и усъвършенстване на съществуващите регистрационни и лицензионни режими. Същевременно трябва нормативно да се регламентират срокове за оценки на нуждите и на ефекта от изпълнение на програмите.
Стратегическият документ „Бяла книга: Ефективна подкрепа чрез социални услуги за уязвимите групи в България. Основни принципи" е подготвен от Платформа "Социални Политики". В нея са включени "SOS Детски селища България", Българска асоциация за лица с интелектуални затруднения, Български център за нестопанско право, "Дива", фондация "ЕКИП", фондация "За нашите деца", "Здравни проблеми на малцинствата", Институт по социални дейности и практики, Каритас България, Международни социални служби България, Партньори България, „Помогни на нуждаещите се", "Самаряни", "Стъпка по стъпка". Документът е изготвен със съдействието на Институт "Отворено общество" и Тръст за гражданско общество в Централна и Източна Европа, съобщават организациите.