Министрът на земеделието и развитието на селските райони на Полша Марек Савицки е поел ангажимент местните производители за осигуряване на количества яйца за българския пазар. Полските стопани ще откликнат на молбата за засилване на доставките към България. Това е заявил Савицки по време на телефонния си разговор с българския му колега Мирослав Найденов
Междувременно търговската верига Lidl днес обяви пред министър Найденов, че производители и доставят яйца на 2.80 лв. за 10 броя ст. и ще ги продава с минимална надценка от 1 ст. за бройка. Кутията ще се търгува за 2.90 лв.
В Европа средните цени на яйцата на дребно в магазинната мрежа регистрираха повишение в различна степен през изтеклата седмица, следвайки растящ тренд от Нова година до сега. На българския пазар цената достигна рекордната стойност от 40-50 стотинки за 1 брой. Шоково увеличение на цената имаше и в Прага, където 1 яйце се търгува в магазинната мрежа по 0,50 лв/бр. В Украйна цената продължава да расте през последните дни. Подобна е и ситуацията в Русия.
Всички производители и търговци обуславят ценовия ръст с увеличение цените на горивата, на фуражните смески, както и завишените изисквания при покриване на европейските стандарте за хуманно отношение към кокошките-носачки. Друг съпътстващ фактор за рекордни ценови нива са приближаващите Великденски празници. Това става ясно от информацията на земеделското министерство.
От там изпратиха и информация за цените на яйцата на дребно в някои европейски страни към 6 нарт. Те са, както следва:Берлин – 0,25 лв/бр, Виена – 0,30 лв/бр, Прага – 0,50 лв./бр, Париж – 0,60 лв/бр., Лондон – 0,60 лв/бр., Атина – 0,65 лв/бр., Братислава – 0,25 лв/бр,Любляна – 0,30 лв/бр. и Варшава - 0,16лв/бр.
През месец февруари се наблюдава значително поскъпване на яйцата. Тяхната цена спрямо януари е с 14.3% по-висока, а спрямо м. февруари 2011 г. е отчетено поскъпване на годишна база с 60%. Това става ясно от данните на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата, които бяха разпространени в неделя.
В следващите няколко дни се разразиха жестоки спорове за това кой е виновен за високите цени. От една страна производителите заявиха, че няма спекула и посочиха като причина за рекордните цени големият брой убити кокошки през февруари 2012 г. "Производителите бяха принудени да прибягнат до такава мярка, за да могат да издържат финансово, поради големите инвестиции, които направиха за преоборудване, за да отговорят на изискванията за хуманно отношение към животните", коментираха от Браншовия съюз на производителите на яйца към Асоциацията на земеделските производители в България (АЗПБ).
На следващия ден се проведе среща между министър Найденов и производителите. Присъствалите на събитието птицевъди са заявили, че единственото, което могат да направят, е да задържат цените на настоящите им нива, а седмицата преди Великден да пуснат яйцата на промоции. Това стана ясно от информацията, която беше разпространена след събитието.
Вчера се проведе нова среща - този път между министър Найденов и представители на търговските вериги. По време на нея стана ясно, че единственото, което може да се случи в момента, е цените да бъдат задържани, но не и намалени.