Русия очаква окончателното решение на българското правителство за проекта "Бургас-Александруполис". Москва все още се интересува от проекта, който е икономически целесъобразен. Това заяви руският министър на енергетиката Сергей Шматко, цитиран от радио "Ехото на Москва".
От думите му стана ясно още, че Русия вече не залага на проекта и е готова да се откаже от него, като се задейства механизмът за изплащане на компенсации (които ще трябва да бъдат платени от България - бел.ред.).
Работата по "Бургас-Александруполис" в момента практически е замразена. Руският петролен монополист "Транснефт" съобщи, че е намалил до минимум разходите по проекта за строеж на 300-километровия петролопровод, който трябва да свързва черноморското пристанище Бургас с Александруполис на Егейско море, информира БГНЕС.
Статутът на проекта днес е такъв, че ние практически замразихме всички дейности, чакаме окончателното официално решение на българското правителство. Ще се ръководим от подписаните междуправителствени и корпоративни споразумения, включително и за възможността за излизане, каза Шматко.
Той отговори положително отговори на въпроса, означава ли това, че Русия ще иска обезщетение, информира Дневник.bg. Енергийният министър на Русия добави, че ако бъде обявено, че проектът няма да се изпълнява, искането на обезщетение е допустимо - "такива механизми са предвидени както в проектното споразумение, така и в междуправителствените".
Русия може да използва алтернативни пътища, стана ясно още от думите на руския министър. Той допълни: Проектите, които развиваме на наша територия, сред които БТС-2, са доста добър и стабилен начин за избягване на транзитните рискове и за снабдяване на големите пристанища. (имайки предвид петролопровод, водещ към пристанищата на Балтийско море - бел.ред.)
Още в средата на февруари се появиха информации, че Москва излиза от "Бургас-Александруполис". Малко след това в Рим се проведе заседание на Надзорния съвет и акционерите в компанията, която трябва да ръководи строителството на петролопровода.
На България като акционер в "Бургас - Александруполис" бе предложено до 20 март да погаси задълженията си и да продължи финансирането на проекта, припомня вестник "Труд".
Трансбалканският петролопровод има планиран капацитет от 35 милиона тона годишно. Според проекта петролът трябва да премине от пристанището на Бургас за черноморското пристанище Александруполис на Егейско море, за да се избегне транспортът с танкери през Босфора.