С 30 млн. лева правят летището в Балчик гражданско

09.07.2011 | 10:35
по статията работи:
Парите ще бъдат налети без никакви проучвания за очакваната възвращаемост на инвестицията
С 30 млн. лева правят летището в Балчик гражданско

Въпреки обещанията, че ще спазва строга финансова дисциплина, за да намали дефицита в бюджета, правителството продължава с лека ръка да харчи милиони за спорни начинания. По нареждане на премиера Бойко Борисов ще се инвестират спешно между 30 и 50 млн. лева за превръщането на военното летище в Балчик в гражданско. Решението е взето на същото заседание, на което кабинетът въведе лимит на парите, които отпуска за лечение на деца, тъй като там се очаква да има недостиг от 3 млн. лв.

Парите ще бъдат налети без никакви проучвания за очакваната възвращаемост на инвестицията, става ясно от стенограмата на правителственото заседание от 7 юли., съобщи в. "Сега".

"Летище Балчик умишлено години наред не е пускано, за да може да има монопол на летище Варна и всички туристи за Северна България да минават през летище Варна. Местните оператори, собственици, хотелиери и бизнес - с всички съм се срещал, всички казват - никой нямаше кураж да го направи това, затова не е и правено. Така че считайте, че това е политическо решение", казва Борисов на министрите. Според него към пистата гарантирано ще има интерес от инвеститори.

По разчети на транспортното министерство ремонтът на летището ще струва около 30 млн. лв. Плахите опити на транспортния министър Ивайло Московски и зам.-финансовия Владислав Горанов да обяснят, че това е непосилна сума за бюджета, предизвикват само гняв у премиера. Горанов предлага вместо държавата да инвестира пари в летището, по-добре да търси веднага концесионер. Но предложението не минава. "Там искам да има гражданско летище. И хората да могат да избират къде да кацат. Може да струва и 50 милиона, в момента, в който се даде на концесия или се даде да се оперира от някой, тези пари ще се върнат! Искате да ми кажете, че ние нямаме резерв от 30 милиона да ги вкараме да си направим летище и след това да си ги вземем от този, който ще дойде да ги управлява, това ли искате да ми кажете?! Ще се замисля по някои други теми! Повече не искам коментар. Искам го напролет, май месец това летище да функционира за новия туристически сезон", отсича Борисов.

Възражения срещу вземането на летището в Балчик за граждански цели опитва да направи и военният министър Аню Ангелов. "Военните да не говорят приказки от типа, че това им е резервното, най-важното и какво ли не летище. Защото те по конституция имат право, ако им трябва, да кацнат на което летище искат, както кацат на София", предупреждава го Борисов, който нарочно пробвал веднъж да кацне в Балчик и самолетът му едва не се разпаднал. Другата полза от превръщането на летището в Балчик в гражданско според премиера е, че успехът на Балчик "ще активизира и собствениците на другите летища да си ги превърнат от селски кокошарници, каквито са в момента, в нормални летища".

Летището в Балчик се намира само на 43 км от съществуващото летище във Варна. Досега то се ползваше от военното министерство за различни операции по подготовка на ВВС. 5-годишен договор за вътрешни нетърговски полети има от 2006 г. и "Албена инвест холдинг". Именно това дружество първо поиска летището да стане гражданско. Тогава идеята беше там да каца нискотарифната RyanAir. Борисов пък за пръв път лансира идеята си, когато откри новото голф игрище "Тракийски скали" край нос Калиакра на 4 юни. "Разбирам, че бившето военно летище в Балчик не се ползва от туризма, понеже някой не давал. Ще видим кой е този някой?! Но поемам личен ангажимент да видим по какъв най-бърз начин да го концесионираме", заяви тогава Борисов.

Собственик на комплекса "Трейшън клифс" е регистрирана в Австрия компания, но комплексът се свързва с бизнесмените Красимир Гергов и Георг Цветански. Покрай скандалните заменки с гори по морето проектът беше в черния списък на ГЕРБ, но след това бе изтъкнат от премиера като пример за добра инвестиция.

В същия ден, в който се разбра за новия приоритет на кабинета, концесионерът на летищата във Варна и Бургас - "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", обяви намерения за грандиозни инвестиции. Според съобщение на фирмата в двата обекта в следващите 2-3 години ще бъдат инвестирани 340 млн. лв., включително и в разширяване на терминалите. Целта е капацитетът на Варна да стигне 1.8 млн. пътници, а на Бургас - 2.7 млн. От началото на годината досега през Бургас са минали 533 392 пътници, а през Варна - 380 196.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...