Спад от 2,6% отчита строителството у нас през тази година в сравнение с миналата. Чуждестранните инвестиции са намалели с 35% през 2011 г. Поръчките от държавата и от еврофондовете са основен източник на ресурс за строителния бизнес. Основните проблеми там обаче са тежките процедури, неясните указания и забавянията на плащанията по проекти.
Това обобщи председателят на Камарата на строителите в България (КСБ) Светослав Глосов по време на откриването на дискусионен форум на тема: "Строителството през 2012 г. - перспективи и предизвикателства".
"Между частния и публичния сектор трябва да има усещане за обща цел. Събитията се развиват толкова бързо, че преди да търсим отговори, трябва да сме сигурни, че сме задали правилните
въпроси", заяви министърът по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев. „Едно е сигурно - подхождайки към работата с рефлекса преди кризата, няма да постигнем
успех", беше категориче той.
Трите основни сфери на инвестиране в строителството са енергийната ефективност, водният сектор и транспортната инфраструктура, в която се предвиждат 2-2,5 млрд. лева инвестиции през 2012 г.
Дончев зави, че конкурентният натиск от западноевропейските строителни компании няма да намалее, а напротив - ще стане по-силен. В средносрочен план той прогнозира натиск и от азиатските компании.
"Следващият програмен период ще бъде много по-различен от сегашния. Идва краят на щедрото финансиране на проекти. Финансовата помощ ще има дисциплиниращ ефект. Ако бюджетният дефицит на някоя страна членка е над 3%, ще ѝ бъдат спирани евросредствата", заяви Дончев. Той смята, че за България могат да бъдат договорени с 15-20% повече средства за следващия програмен период.
„Ще се борим за много повече средства за транспортното строителство за следващия програмен период", категоричен беше и министърът на транспорта Ивайло Московски. Той отчете, че по ОП „Транспорт" са договорени около 70% от средствата - 1,4 млрд. лева. Разплатени са обаче едва 14%.
„Не е важно как се полагат тухлите една върху друга. Важно е да се управлява качествено", заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството в оставка Росен Плевнелиев. „Не министерството прави строителния бизнес. Министерството е платформа на строителите да правят бизнес. Всичко започнало в регионалното министерство ще продължи и при следващия министър Лиляна Павлова", заяви Плевнелиев. Плевнелиев изтъкна факта, че за пръв път жена е строителен министър.