Преките чуждестранни инвестиции в строителство и недвижими имоти през първата половина на 2009 г. са в размер на 208.0 млн. евро, което представлява понижение от 59.3% спрямо същия период на 2008, когато размерът им е бил 511.2 млн. евро. Това сочи доклад на "Форос" - национална компания за недвижими имоти за обзора на търговските площи в България през първата половина на 2009 година.
Средното понижение на продажните цени на търговските площи в България през първата половина на 2009 е -6.71%. Средното понижение на наемните цени на търговските площи през 2009 г. за страната е в размер на 18.03%.
През 2009 г. са открити два големи шопинг центъра - Мол Пловдив (GLA 20 000 кв.м) и Бургас Плаза (GLA 26 000 кв.м) с нетна отдаваема площ съответно в размер на 20 000 и 26 000 кв.м. С това общата площ на функциониращите шопинг центрове в България достига до 233 460 кв.м като увеличението спрямо края на 2008 е в размер на 24.54%. Съответно, показателят "търговски площи в молове на 1000 души население" вече е 31 кв.м. За сравнение същият показател в края на 2008 е със стойност от 25 кв.м.
Средната доходност на търговските площи за страната е в размер на 10.86%, като за София тя е 9.58%. Към края на юни 2009 показателят търговска площ на 1000 души население в България се повишава на 31 кв.м спрямо 25 кв.м в края на 2008. Новите проекти за молове от началото на 2009 са едва 3 като не е ясно кога и дали те ще бъдат реализирани.
Продължава започналата в края на 2008 г. тенденция на освобождаване на търговски площи по главните търговски улици в големите градове на страната, като за разлика от последните години вече съществуват и възможности за закупуване на такива помещения. През първата половина на 2009 г. са извършени 35 433 покупко-продажби на недвижими имоти, което е с 37.27% по-малко спрямо същия период на 2008, когато са осъществени 56 483 сделки.
Същевременно нараства броят на "замразените" и отложени проекти вследствие на влошените макроикономически показатели и липсата на кредитиране. Сред тях са: "Европа Парк", "Софийски Акрополис", "Цариградски мол" и "Джи Ел Ес" мол в София; "Гранд Галерия" в Бургас, молът на "Литос Айбилд" в Пазарджик, двата мола в Казанлък и др. Компанията GTC отлага срока на завършване на проектите си "Галерия" в Русе и Бургас с 6 месеца, а във Варна - с 4. Замразяването на един проект е добро решение, ако няма добри перспективи за неговото развитие.
За разлика от предходни години, проектирането на търговски центрове в момента е преустановено, а от началото на 2009 са обявени едва 3 нови проекта за шопинг центрове. Това са "Търговски център Сливен" на European Convergence Company (РЗП 51 169 кв.м, GLA 20 000 кв.м), "Сити Мол Благоевград" на "Редстоун" (РЗП 47 982 кв.м, GLA 20 000 кв.м) и "Сентрал Мол Добрич" на компанията Expirian (РЗП 12 000 кв.м). Застой има и при останалите видове търговски обекти, сред които и ритейл парковете и аутлет центровете. "Ритейл Парк Бургас", който беше планиран за откриване през есента на 2009, е отложен с 1 година.
През втората половина на 2009 се очаква да започне изграждането на първия открит мол на територията на страната - The Strand, чието местоположение ще бъде в Бургас. Нетната отдаваема площ на обекта ще бъде в размер на 30 000 кв.м. Проектът вече разполага с разрешение за строеж. Очаква се молът да отвори врати в края на 2010.