Няколко хиляди представители на Българската православна църква (БПЦ), начело с членове на Светия синод и Духовната семинария, преминаха през центъра на София. Исканията на участниците в литийното
шествие са да се въведе предмет "Религия" в българското училище.
В момента религията се изучава като свободноизбираем предмет. Той беше въведен през 2001 г. Свещениците обаче не са доволни от интереса на децата към него. Според създадената от Българската
патриаршия концепция обучението по религия трябва да започне от детската градина. Там децата ще бъдат въвеждани в християнското нравствено възпитание. Духовниците настояват предметът да се изучава
по два часа седмично и да бъде въведена оценка, съобщи bTV.
Това национално литийно шествие вдъхновява всички ни за добри усилия и по-нататъшни сериозни усилия за предоставяне на възможност за българските деца да се запознаят с истините на православната
вяра и да живеят съобразно нея, заяви русенският митрополит Неофит.
Участниците в шествието носиха хоругви и са издигнали лозунги: "66 години атеизъм стигат", "Църква + държава = златен век".
Вярата не може да бъде усвоена по академичен път - било то в училище или на университетската скамейка. Това каза министърът на образованието Сергей Игнатов в парламента в
отговор на репортерски въпрос.
Според него това, което трябва да направим като общество, е да призовем в неделния ден вярващите семейства, празнично облечени, да посетят храма. Хубаво е там да има и беседи, за да започне една
поредица от стъпки, които ще доведат до развитие и възстановяване на тези неделни училища.
Предстои един дълъг път на възвръщане на ценностите в нашето общество и мисля, че това което обществото трябва да направи, е да помогне на църквата, защото когато храмовете са пълни, тогава има
основание да обсъждаме и други въпроси, посочи министърът. По думите му неделни беседи могат да се правят във всеки храм.
Църквата и обществото трябва да бъдат активни, така ще се възстанови вярата, каза Игнатов и добави, че за да се въведе вероучение в училище, трябва да има дискусия и съгласие по този въпрос. Нормативната уредба не позволява в хода на учебната година да се правят промени, напомни той. Дори да залегнат подобни промени в закона, това ще стане частично от следващата година, за да има учебници след 3-4 години, поясни министърът.
Впоследствие стана ясно, че Игнатов ще внесе за обсъждане през следващата седмица в Министерския съвет петицията на Светия синод на БПЦ, в която се настоява за въвеждане на задължителното обучение по религия. Това заяви самият той, след като прие в МОМН от църковна делегация петицията, оповестена на днешното национално литийно шествие, организирано в столицата от Светия синод.
През тази година не може да има никакви промени, защото "учебната година вече е в ход", но предстои много широко обсъждане на въпроса с изучаването на религията и МОМН, и правителството ще отговорят на обществения интерес, "такъв, какъвто е той", заяви министър Игнатов, цитиран от БТА.
Правителството ще реши как точно да въведе изучаването на религия в училище от идната година след широка дискусия и сътрудничество с Българската православна църква. Това каза министърът
без портфейл Божидар Димитров днес след среща с делегация на Светия синод в Министерския съвет.
Преди срещата висшите духовници внесоха петиция, в която се настоява за въвеждане на предмета религия в училище.
Като правителство отчитаме похвалната загриженост на БПЦ за духовното здраве на нацията. Решението за въвеждането на религията като учебен предмет е свързано и с нашата обвързаност с ЕС,
включително в законодателството, посочи Димитров.
Изучаването на религия, в което българското училище има традиция, ще е голямо духовно богатство за българските деца и семейства, възможност да се преборят с нихилизма и дезориентацията на
децата в моралната система, да вложим в сърцата им ценната духовна енергия, необходима, за да станат добри хора. Това заяви пред репортери след срещата русенският митрополит
Неофит.
Важното е религията да стане равноправен предмет с останалите в учебната програма, посочи митрополитът в отговор на въпрос дали религията трябва да стане задължителен предмет.