Достъпът на българските деца до компютри е на добро ниво, сочи изследване, проведено сред 500 родители по поръчка на Intel.
Близо половината от децата (49,8%) използват семейния настолен компютър, а 31,8% - семейния лаптоп. 18,4% притежават собствен настолен компютър, а други 32,2% имат лаптоп, като едва 4,6% от децата нямат достъп до компютър в дома си.
36,8% от анкетираните родители смятат, че децата трябва да получат достъп до компютър на възраст между 9 и 12 г., (според 36,8% от анкетираните), а според 36% родителите - на възраст между 5 и 8 г. Според 16% от родителите на децата трябва да бъде осигурен компютър дори преди 5 годишна възраст, според 9,4% това трябва да се случи след навършването на 13, а 1,8% от българските родители смятат, че децата не бива да имат достъп до компютри.
От друга страна 42,4% от респондентите заявяват, че е много важно децата да се научат да работят с компютри, а само според 3,8% от запитаните компютърната грамотност изобщо не е важна. Тези отговори са тясно свързани с перспективите за професионална реализация на децата - 57,4% от родителите вярват, че компютърната грамотност ще помогне за професионалната реализация на техните деца, според 36,4% това ще им помогне до известна степен, а 6% са твърдо убедени, че компютърната грамотност няма да е от полза за професионалната реализация на техните деца.
10,6% от децата над 13 години използват компютри в училище в помощ на учебния процес, а 26,2% от тях изучават специализиран IT предмет. От друга страна, мнозинството от учениците с достъп до компютър за индивидуална подготовка - 7,4%, са деца на възраст между 9 и 12 години, в сравнение с 3,8% от децата на възраст между 5 и 8 години, и 2,8% от децата на възраст над 13 години и 0,2% от децата под петгодишна възраст.
18,4% от родителите на деца на възраст между 5 и 8 години и 17% от родителите на деца на възраст под 5 изразяват мнение, че училищата не осигуряват достъп до компютърни технологии в достатъчна степен.
Освен това 73% от анкетираните родители, потвърждават, че интерактивното обучение, базирано на компютърни технологии, ще помогне за подобряването на образователния процес. 56% от тях смятат, че правителството трябва да вложи повече усилия за превръщането на достъпа до компютърни технологии в част от образователните ресурси, 31,6% заявяват, че тези ресурси трябва да бъдат осигурявани от училищата, а според 12,2% от родителите правителството прави достатъчно по въпроса.
Не е изненадващо, че повече от половината деца - 53,6% използват най-често компютрите, за да се забавляват с игри, музика, или филми. 11,6% от тях ги използват за помощ с домашните и проучвания във връзка с училищни проекти като децата на възраст между 9 и 12 ги използват предимно с такава цел (23,89%). 23% от децата използват компютрите главно за социализация чрез email, чат и социални мрежи, а българските деца над 13 годишна възраст са най-активни в тази дейност (26,95%). 2,4% от децата в страната използват компютъра, за да планират своето свободно време, а 1,2% - за онлайн пазаруване. Като цяло, броят на момчетата превъзхожда този на момичетата в категориите забавление, домашни работи и проучване, но момичетата са по-активни в комуникациите във виртуалната реалност, пазаруването и планирането на свободното време.
Според мнението на родителите най-важният фактор при избора на компютър за тяхното дете е качеството на производителността - 31%. Достъпната цена на компютъра е поставена на второ място - според 23,4% от отговорите, следвана от мобилността с добро съотношение между размер и тегло - 17,8%, като тази характеристика е предпочитана от бащите (19,37%). Други фактори, които българските родители смятат за важни при избора на компютър за техните деца, са безопасността или възможността за предотвратяване на достъп до зловредно съдържание - 13,6%, лесна употреба и простота - 6,6%, и дизайн и естетика - 5,4%, като това е най-често срещаният отговор на българските майки (19,72%).
В заключение, 4,6% от най-малките - под 5 годишна възраст, смятат, че техните родители са „дигитално готини", 3,2% от децата на възраст между 5 и 8 смятат, че дигиталните знания на техните родители са адекватни, а 2,6% от „големите" на възраст над 13 заявяват, че техните родители не са истински познавачи на дигиталната среда.