Интернет пространството е единственият пазар, който в условията на криза върви нагоре и се развива, каза пред журналисти европейският комисар по защита на потребителите Меглена Кунева, която участва
в кръгла маса на тема "Съвременният потребител в дигиталния свят", организирана от Представителството на Европейската комисия в България, предаде Агенция "Фокус".
12-14% от европейците са благоразположени към пазаруване в Интернет, предимно на електроника, туристически пътувания, дрехи и обувки, каза Кунева. В България едва 4% от потребителите пазаруват в
Интернет, и то предимно коли, допълни еврокомисарят.
Според проучванията, които са направени по поръчка на европейския комисар, 17-18% от европейците са удовлетворени от пазаруването в Интернет. В България са доволни 10–15% от потребителите, пазаруващи
онлайн.
60% от европейците с достъп до Интернет в домовете си са правили проучвания на цените в различните страни, допълни Кунева.
През 2008 г. над 500 млн. души, или над половината потребители в глобалната мрежа, са направили покупка онлайн. „Не можем да правим законодателство без икономически проучвания, ако искаме свободен и
голям вътрешен пазар, трябва да знаем какво му пречи. Мисля, че в България се правят малко изследвания за потребителите”, коментира европейският комисар по защита на потребителите Меглена
Кунева.
Всичко, което не е определено предварително в договора за закупуване на стоки в Интернет, не следва да се заплаща, категорична беше Кунева. Потребителите, които пазаруват в Интернет, трябва да
получат доставката си в рамките на 30 дни. Ако това не стане, те ще имат право в 7-дневен срок да получат обратно парите си. Това е заложено в предлаганата от еврокомисаря нова Директива за защита на
правата на потребителите в дигиталното пространство в съвременния свят. Според Кунева директивата може да бъде приета още тази година.
Европейският комисар обясни, че на 1 и 2 април в Брюксел ще се състои голяма среща на върха, посветена на потребителите в дигиталния свят. А в края на месец март ще има мероприятия, свързани с
възможностите за запазване на личните данни, които потребителите предоставят, когато пазаруват в Интернет.