Мобилният оператор "Мобилтел" ще трябва да плати глоба заради прилагана нелоялна търговска практика, свързана с кодираните телефони. От компанията са обещавали на своите клиенти изплащаните на лизинг апарати да бъдат безплатно разкодирани след приключването на договора им.
Реално обаче, за да получат кода е необходимо потребителите да заплатят такса, посочена в ценовата листа на оператора. Тази информация е предоставена единствено на интернет страницата на компанията. Така потребителите, които нямат интернет достъп е възможно да вземат неинформирано решение в случая, обясняват от Комисията за защита на потребителите.
След произнасянето на КЗП, Върховнията административен съд е потвърдил установеното нарушение от регулатора. Това е окончателното решение на ВАС и не подлежи на обжалване.
С последните изменения на Закона за защита на потребителите е предвидено в случаите на потвърдена от ВАС нелоялна практика, потребителите да имат право да развалят договора с търговеца. Хората могат да предявят претенции пред съда за това, че са били ощетени, и да получат компенсации от "Мобилтел" в случая, обясняват от КЗП. Окончателните решения на ВАС да имат обвързваща сила за гражданския съд, като правото на потребителите да искат обезщетение отпада с изтичането на пет години, считано от датата на влизане в сила на решението на ВАС.