Нови соларни съоръжения ще бъдат инсталирани по река Дунав. Инициативата е част от разработван проект на Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав". За целта се отпускат 5 млн. евро по ОП "Транспорт, съобщи за Econ.bg изпълнителният директор на агенцията в Русе Георги Георгиев. Проектът официално беше представен днес в крайморския град. Очаква се да бъде обявена тръжна процедура по проекта до април 2011 г., а официално да бъде завършен в края на 2012 г. Реализацията ще премине в три етапа.
Първият етап е свързан с проектиране и изграждане на GPS-мрежа по българо- румънския участък - от река Тимок (речен км 845) до Силистра (речен км 375). В момента се работи по идейния проект, който трябва да бъде завършен и обявен до декември тази година.
Вторият етап от проекта е свързан с подмяната на плаващите навигационни знаци. В тях ще бъдат инсталирани и GPS-и. В агенцията ще има табло, указващо позицията на всеки от знаците, което ще позволи лесното им проследяване. Предвижда се да бъдат подменени близо 200 знака - 100 червени, 100 зелени, както и 20 брегови фарa, разположени в крайбрежната ивица или по острови. Фаровете обозначават опасности при корабоплаване или престой в акваторията на реката извън корабоплавателния път.
В края на проекта агенцията ще се сдобие и с нов хидроложки кораб. Агенцията ще продължи да използва и стария хидрографски кораб "Вит".
Плаващите знаци се контролират ежеседмично и промените, ако такива са необходими, се правят на всеки три дни или в по-къс срок.
От агенцията заявяват, че са чести случаите на преместване или изгубване на знак, заради преминаващ край тях плавателен състав. До следващото преминаване на специализирания кораб, корабоплавателния път в този участък остава необозначен.
В други случаи от светещи знаци непозволено се изземва захранващото устройство, което променя значението на плаващия знак. За периода 2004 до 2008 г. включително са аварирали 163 знака, или около 30 броя годишно, съобщи RuseInfo. Случвало се е хидрографският кораб "Вит" при полагане на знаци нагоре по течението, на връщане да завари някои от тях с откраднати акумулатори.
През юли тази година хидрографският кораб изследва българския участък на Дунав. С него бяха поставени 10 червени и зелени плаващи знаци, при най-опасните за корабоплаването места край остров Персин до Белене и край село Батин. Високите храсти и треви пред съществуващите знаци по брега бяха разчистени, за да се осигури видимост за преминаващите кораби.
Коментара на изпълнителния директор на агенцията Георги Георгиев за Еcon.bg може да чуете в прикрепения аудиофайл след статията.