Напрежението от световната финансова криза вече се пренася и сред софтуерните компании в България. Засега само "под сурдинка" се говори за свиване на екипите, за орязване на бонусите и
командировките, за разтягане на отпуските по коледните празници - все симптоми, че проблемите вече са се пренесли и у нас. Никоя от компаниите обаче не признава публично, че кризата вече я е
застигнала, съобщи Дневник.bg. Шефове на компании дори призовават към оптимизъм.
От българския офис на софтуерния гигант "Майкрософт" обявиха, че имат доста работа и не се налага да мислят за съкращения. Оптимизирането на разходите става чрез намаляване на
командировките и замяната им с видеоконферентни срещи, използване на зелени технологии за намаляване на разходите за ток.
"В условия на криза нашият фокус се променя. Виждаме ролята си в това да помогнем на клиентите да оптимизират разходите си и да харчат по-малко, а, от друга страна, да увеличат приходите си, като
подобрят обслужването на клиентите си. Това става чрез разумно инвестиране в информационни технологии", казва генералният мениджър на "Майкрософт България" Огнян Киряков.
Според него въвеждането на иновации в бизнеса не трябва да спира нито за миг. "Най-лесно е да се съкратят разходите и ИТ да бъдат сред тях. Това е най-грешният подход", смята Киряков. Затова неговият
съвет е икономиите да не бъдат за сметка на ИТ и потребителите да инвестират именно сега.
Макар всички компании да искат да продават добре софтуер, не всички споделят, че рецесията е правилното време за покупка на софтуер. "Това не е вярно, софтуерът не е стока от първа
необходимост. Внедряването на големи системи е дълъг процес и компаниите въобще не смеят да тръгнат в тази посока точно сега", смята президентът на българската софтуерна компания "Технологика" Огнян
Траянов. Неговите наблюдения сочат, че в България затруднения и отсрочване на проекти вече изпитват предприятията, чиято дейност е изцяло насочена към експорт, и то към засегнатите от криза държави.
Компаниите, които работят с български клиенти, продължават да инвестират в ИТ.
"Кризата се усеща при големите корпоративни клиенти с чужда собственост. При тях започна ревизиране на плановете и ИТ проектите, както и по-плахи опити за аутсорсинг на дейности като например
поддръжката на системите. От една страна, за нови системи, ако е възможно, се прекъсват договорите или смаляват обемите, а, от друга, се забелязват желание и разговори за аутсорсинг на поддръжка на
съществуващите системи. Може би ще има и съкращение на служители вътре", обяснява Траянов.
Според него най-неприятното, което може да се случи, тъй като става дума за периферни инвестиции, е големите корпорации да зачеркнат вложенията си в България и още по-пагубното - да прибират печалби
и финансови ресурси от българските поделения, за да се спасява фирмата майка. Спасителен вариант за българските компании ще бъдат проектите в държавния сектор, както и финансираните по европейски
програми, които ще бъдат в труден момент сигурен източник на доходи.
"Технологика" също има планове за ревизия на инвестициите си, в това число и за нови версии и продукти. В момента компанията следва стратегията си за навлизане на пазарите в Сърбия, Македония, Босна
и Херцеговина и според Траянов възможностите засега са същите както отпреди кризата. Дори имат покана от западноевропейска централна банка за мултипликация на проекта си в Българската народна банка
(БНБ).
"Първи на пазара ще пострадат компаниите, които са 100% чужда собственост и присъстват в България само като развойни центрове. При криза големите корпорации затварят най-напред
регионалните си офиси. Проблеми ще имат фирмите за чист аутсорсинг, както и стартиращите компании, защото дейността им зависи от банковите кредити", смята изпълнителният директор на софтуерната
компания "Сирма груп" Цветан Алексиев.
Засега "Сирма груп", в чиято структура влизат 14 фирми, още не изпитва затруднения и засега не се налага да вземат мерки за оптимизация на бизнеса си чрез намаляване на разходите и съкращаване на
хора. В известен смисъл по думите на Алексиев компаниите от групата, които работят със западни клиенти, имат късмет, защото те не са засегнати от кризата.