Синдикатите подготвят ефективни стачни действия в БДЖ. Това съобщи за Агенция "Фокус" Петър Бунев - председател на синдикалната организация на железничарите в България към КНСБ. Очаква се недоволството да бъде изразено в началото на следващия месец.
На среща на ръководствата на синдикалните организации в железниците на КНСБ и КТ "Подкрепа" е било подписано обръщение към работниците и служителите в националния превозвач да се задейства процедурата по събиране на подписка за ефективни стачни действия. Мотивите са свързани с това, че ръководството на железопътния превозвач работи в пълно затъмнение.
Трябва да разбираме по заобиколен начин какво готвят - масови съкращения, изваждане на дейности (охрана, почистване, ремонт, билетоиздаване и кондуктори); приватизация на товарни превози; продажба на почивни станции. Това ни дава достатъчно основание ние да реагираме, коментира Бунев.
Днес е започнало събирането на подписи, след това предстои да се уточни каква е готовността на синдикатите за ефективни стачни действия и за кога се насрочват.
Според Бунев до стачни действия се стига поради липса на диалог с ръководството на БДЖ. Той определи като по-добър вариантът да се седне на масата и да се разговаря. В допълнение беше обяснено:
Предпочитат да работят без диалог и това може би е продиктувано от факта, че те се провалиха в преговорите със Световната банка и трябва да има някой виновник. Едва ли синдикатът ще бъде виновен за всичко това, което се случва.
Обяснено беше също така, че се крие информация от синдикатите и се подготвя съкращение на над 2000 души само от БДЖ.
Впоследствие председателят на Съвета на директорите на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров отрече, че Световната банка да е отказала заема на дружество. Дори напротив финансовата институция е в очакване този заем да се случи. По думите на Владимиров от страна на железопътния превозвач и НКЖИ преговорите със Световната банка са финализирани.
В рамките на месец се очаква да има повече яснота и ускоряване по приоритетните реформи. Те са свързани главно с оптимизиране на експлоатационната и ремонтната дейност, ускоряване на продажбата на всички ненужни активи, за което Владимиров е поставил тримесечен срок, както и търсене на възможности да се ускори приватизацията на "Товарни превози”. Оптимизирането на администрацията също ще тече с ускорени темпове.
От своя страна министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски увери, че се работи по ясна стратегия и планове за подобряване състояните на БДЖ. Той взе участие в предаването "Факторът Кошлуков".
На първо място се предприемат мерки за модернизация и рехабилитация на жп инфраструктурата, като са осигурени 1.2 млрд. лв., от които 80% европейско и 20% национално финансиране. На следващия етап ще се премине към обновяване на влаковете.
Договаряме и заем от Световната банка, коментира Московски. Той добави, че при разговорите си с посланици на различни държави е установил, че има сериозни индикации за интерес към БДЖ от чуждестранни инвеститори.