Агенция „Пътна инфраструктура“ започва изграждането на първата система за автоматизирано събиране на данните за трафика по републикански пътища от II и III клас, съобщават от ведомството.
Договорът за изпълнение на обществената поръчка е сключен с "Телелинк" ЕАД. Стойността му е 2 399 040 лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 6 месеца.
Проектът се финансира чрез Приоритетна ос 5 "Техническа помощ" на Оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013 г. по Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ „Оптимизиране на Агенция „Пътна инфраструктура“ за управление на програми и проекти, финансирани с европейски средства“.
С осигурените пари ще бъде изградена система от 120 автоматични устройства, записващи трафика по пътища от второкласната и третокласната мрежа. Системата, която съдържа хардуерна и софтуерна част, ще позволи събирането на данните да бъде 24 часа в денонощието и 365 дни в годината.
"В момента тази информация се събира изцяло ръчно", обясни Мирослав Ценов, ръководител на проекта от АПИ. Технологията, която ще се използва, е комбинация от камери, които ще разпознават преминаващите моторните превозни средства и по софтуерен път ще определят направлението на движение. Чрез индуктивни рамки, разположени в пътната настилка, ще се извършва класификация на видовете превозни средства в седем класа – леки автомобили, лекотоварни и тежкотоварни МПС, автобуси и т. н. Системата ще може да проследява генерирането на пътния трафик чрез неговия произход, предназначение, направление и време за преминаване.
Чрез измерването на трафика по рехабилитираните участъци от пътната мрежа се доказва целесъобразността на извършените строително-монтажни дейности и устойчивостта на проектите във времето. Интензивността на автомобилното движение е един от най-важните индикатори за оценка и анализ на необходимостта от инвестиционни проекти по пътната мрежа, обясни инж. Доброслав Симеонов от Централния институт за пътни технологии, национални и европейски норми и стандарти.
Пряко свързани с интензивността на движението са показателите за средна скорост на движение и оценката за спестеното време при пътуване, които са заложени като индикатори при отчитане на постигнатите резултати на обектите, финансирани от ОПРР.