От вчера всички влакове по линията Пловдив–Димитровград могат да се движат със 160 км/ч. Това съобщи вчера министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на официалното откриване на жп отсечката. На церемонията присъстваха еврокомисарят по регионална политика Йоханес Хаан, президентът на Република България Росен Плевнелиев, министър-председателят Бойко Борисов и министрите Томислав Дончев, Лиляна Павлова и Мирослав Найденов.
Преди това официалните лица и журналистите имаха възможност да изпробват железопътната линия в демонстрационно пътуване с мотриса „Дезиро”. По време на него бе развита скорост от 140 км/ч (максималната за това превозно средство). След пътуването премиерът Бойко Борисов връчи официално акт 16 и разрешението за ползване на отсечката на генералния директор на НКЖИ Милчо Ламбрев.
„За да се развива една държава, трябват инвестиции в хората, в малките и средни предприятия и в инфраструктурата“, каза еврокомисарят Хаан. „Днес ние сме част от общото европейско пространство и се радвам, че можем да открием участък от трансевропейски коридор IV“, допълни той, цитиран от пресцентъра на МТИТС.
"Успоредно на магистрала „Тракия”, днес (вчера - бел.ред.) откриваме и жп магистрала, която свързва Европа и Азия". Това каза премиерът Бойко Борисов на церемонията по официалното откриване на скоростния жп участък Пловдив - Димитровград, предаде репортер на Агенция “Фокус”. По думите му това е една отсечка, която позволява влаковете да се движат с до 200 километра в час.
Обектът Пловдив–Димитровград е част от проекта „Реконструкция и електрификация на жп линия Пловдив – Свиленград – турска/гръцка граница“. Финансирането по него е мостово (преходно) по програма ИСПА
и Оперативна програма „Транспорт. С реализирането на проекта се повишава скоростта по железопътната линия до 160 км/ч за пътнически влакове, 200 км/ч за влакове с накланящи се кошове и 120 км/ч за
товарни влакове. Общо 67 км железен път е реконструиран и частично удвоен в частта Пловдив - Димитровград. Изградена е контактна мрежа, тягови подстанции, системи за сигнализация, телекомуникации и
радиоуправление – съоръжения, които да позволяват бъдещо удвояване на цялата линия. Строителните работи са разделени на три договора за проектиране и строителство: Фаза І – Крумово – Първомай, Фаза
ІІ – Първомай-Димитровград и Системи за сигнализация и телекомуникации и SCADA.
Останалите отсечки от направлението Пловдив–Свиленград–турска граница се реализират по Оперативна програма „Транспорт”. Очаква се до края на годината да бъде завършена отсечката Свиленград – турска
граница. Частта Димитровград–Свиленград е разделена на два лота като вече има избрани изпълнители, които трябва през лятото да започнат работа.