"Български държавни железници" (БДЖ) е в изключително притеснително състояние. Това обяви заместник-министърът на транспорта Красимир Папукчийски на пресконференция за актуалното състояние на държавното дружество.
"На този етап изпълнението на графика за периода от началото на годината до момента показа изключително тревожно състояние, съответно на извършването на услугата по договор с държавата за превоз на пътници. От началото на годината са отменени 5700 бързи и пътнически влака. Това са повече от 12 дни, в които на територията на България не са се движили влакове. При сегашното състояние на парка - локомотиви и вагони, ежедневно генерираното закъснение при изпълнение на графика е между 1000 и 1800 минути среднодневно", обясни Папукчийски.
По думите му седем от общо 15-те нови локомотива "Сименс Смартрон" са спрени от движение. Предстои и още един да бъде спрян. През януари една 17-годишна мотриса "Сименс Дезиро" е била нарязана за скрап, въпреки че експлоатационният ѝ живот е между 30 и 35 години. "Това е резултатът от неупражняването на контрол и безхаберното отношение от страна на БДЖ", настоя Папукчийски.
Според него до това състояния на БДЖ се е стигнало заради занижения контрол от страна на ръководството на дружеството върху изпълнението на договорите за ремонт на подвижния състав.
Папукчийски изтъкна също, че състоянието и хигиената във вагоните също не са добри. "На база на тази констатация съм разпоредил на управляващите, в лицето на управителния съвет и генералния директор на БДЖ, да се предприемат незабавни мерки за отремонтиране на локомотиви и вагони, които да могат да покрият 100% графика и да доведем услугата в този вид, в който трябва да я предоставяме на гражданите", отбеляза Папукчийски.
В "БДЖ - Товарни превози" пък състоянието било "изключително трагично" от гледна точка на ремонт на вагони и локомотиви. Само вземанията, които са просрочени и несъбрани, до момента възлизали на 23 млн. лева, уточни заместник-министърът. Той допълни, че там се наблюдавал и голям отлив на товародатели. Ще бъде изследван и какъв е ефектът от сливането на товарните и пътническите превози в една компания, което беше направено от предишния транспортен министър Николай Събев.
Оценките на служебното транспортно министерство контрастират с тези на предишното ръководство на ведомството, което в края на мандата си се похвали, че БДЖ за първи от десет години е излязла на печалба.