Десетки жалби срещу некоректни работодатели са постъпили в Националната агенция за приходите (НАП) след въвеждането на персоналния идентификационен код (ПИК). Той осигурява електронен достъп до информация относно трудовите отношения на над 26 хил. граждани.
Служителите сигнализират, че шефовете им или не ги осигуряват върху пълния доход, или не са подали коректна информация за сключения с тях трудов договор, информират от агенцията.
В един от случаите се оказало, че управителят на фирмата, не само че не е подал към НАП данни за трудовите договори на своите служители, но и не начислява и плаща дължимите осигурителни вноски от години. Станало ясно, че работодателят внасял от името на работниците си здравноосигурителни им вноски като на трайно безработни, така че те да не заподозрат измамата.
За да не се окажете в подобна неприятна ситуация, от НАП препоръчват да се възползвате от новата услуга и да си вземете ПИК от офиса на агенцията по постоянния си адрес. ПИК е 12-цифров код, който дава дистанционен достъп до някои услуги на НАП без да е необходимо закупуването на електронен подпис.
Ако имат ПИК, гражданите могат да проверяват в интернет върху каква сума работодателите внасят осигурителните им вноски, да получат информация за пенсионния си фонд, както и да видят какъв трудов договор е декларирал пред НАП шефът им. Чрез ПИК клиентите на приходната агенция могат да поискат и издаването на документ, като например удостоверение за липса на задължения.
Сигнали за данъчни и осигурителни нарушения могат да се подават на телефон 0700 18 700 на цената на градски разговор или по електронна поща на адрес infocenter@nra.bg. Конфиденциалността на подателите им е гарантирана.