Кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова и директорът на "Общинска инфраструктура" на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) Жан Патрик Марке присъстваха днес на представянето на първите десет нови тролейбуса за градския транспорт в София.
В депото на гара "Искър" са доставени първите 10 от общо 30-те нови превозни средства, купени със заем от ЕБВР. Те ще се движат по линия 11. Следващите двайсет тролея ще бъдат доставени до края на годината и ще обслужват линии 4 и 5.
Снимка: bTV, "Аз, репортерът"
Цената на един тролейбус е 451 хил. евро. Целта на общината е да акцентира на електротранспорта като екологичен и безшумен такъв. Превозните средства са нископодови, разполагат с асинхронен двигател, които дава възможност за над 30% икономия на електроенергия и връщане на енергия в мрежата при спиране. Те разполагат с дизел генератор за автономно придвижване. Салонът за пътниците е с 30 седящи места, климатик, а подът е с противоплъзгащо покритие. Осигурена система за оповестяване на всички спирки, както и уведомяване за връзки със станциите на метрото при Софийски университет, съобщи пресцентърът на Столичната община.
Заемът от ЕБВР, с който са закупени превозните средства, ще се връща за 4 години.
Това са първите нови тролейбуси за столицата от 20 години насам, отбеляза Фандъкова, цитирана от БТА. Тя допълни, че разговорите в ЕБВР продължават в посока модернизация на градския транспорт, разработва се и проект по Оперативната програма "Регионално развитие" за доставка на 50 нови тролейбуса до 2012 година, както и на 50 обновени трамвая.
По-добре е не да се увеличава цената на билетите, а размерът на санкциите за градския транспорт, каза още Фандъкова. Тя допълни, че в момента се обсъжда размерът на санкцията както и други мерки за привличане на по-големи приходи в градския транспорт. Възможно е глобата за нередовен пътник догодина да стане 20 лв., предаде БГНЕС.
По думите на столичния кмет, по-ниската събираемост на приходите се дължи на факта, че много хора са готови да платят глобите, защото те не са достатъчно високи, като си правят сметка, че така ще им е по-изгодно, отколкото да си купят билети. Трябва да се стимулират гражданите да са редовни пътници, да се контролират и част от това е и повишаване на санкциите, смята Фандъкова.
Тя допълни, че през септември се очаква да има изградена концепция с мерки за преструктуриране, модернизиране и оптимизиране на градския транспорт.
Разговорите с Европейската банка за възстановяване и развитие ще продължат в посока договаряне на допълнителни средства за модернизация на градския транспорт в столицата, при условие обаче, че
се извършат реформи, които да позволят по-големи
приходи и купуване на нови превозни средства, заяви Фандъкова.
Според нея необходимо е и доизграждане на тикет системата, която позволява повишаване на събираемостта на приходите. Видяхме, че тази система дава ефект в трамваите, тролеите и трябва да се
въведе и в автотранспорта, като идеята ще бъде
обсъдена с ЕБВР, заяви Фандъкова. По думите й, за целта са необходими
около 7-8 милиона евро.
Освен от ЕБВР средства ще бъдат привличани и по оперативните програми. Вече има готови проекти за 8 нови тролейбусни трасета, както и няколко трамвайни. Има
изготвен и проект и за цялостна реконструкция на трамвайните релси по бул. "България" до бул."Витоша".