Приходите на "Мобилтел" АД спадат със 7.9% до 243 милиона евро за първата половина на 2012 г., а сравнимата печалба преди лихви и данъци намалява с 18,8% до 110 милиона евро. Това показват финансовите резултати за първото полугодие на компанията-майка на българския мобилен оператор - Telekom Austria Group.
Намаляването на оперативните разходи на "Мобилтел" с 4 млн. евро частично компенсира спада в приходите и печалбата, коментират от австрийската компания.
В България неблагоприятното икономическо развитие доведе до по-ниско потребление на телекомуникационни услуги. Освен това пазарът беше белязан от изостряне на ценовата конкуренция. Премиум сегментът, където "Мобилтел" е добре позициониран, е особено засегнат от тази неблагоприятна тенденция, се казва в прессъобщението на Telekom Austria.
Заради неблагоприятната икономическа обстановка средният приход от абонат за потребител намалява с 14.8% до 6.3 евро.
За периода януари-юни абонатите на мобилен широколентов интернет се увеличават със 72,5% до 278 800, а броят на фиксираните линии за достъп нарастват с 36,3% до 138 000, от които повечето са броудбанд линии. В България общият брой на абонатите възлиза на 5,5 милиона, а базата клиенти на фиксирани линии достигна почти 140 000 линии.
Първите шест месеца на финансовата 2012 г. се оказаха особено предизвикателни за Telekom Austria Group и европейската телеком индустрия като цяло, коментират от компанията. Засилената конкуренция на трите основни пазара в Австрия, България и Хърватия, както и цялостно слабата икономическа среда в страните, където оперира групата, водят на спад в общите приходи.
На фона на ожесточената ценова конкуренция и наложените регулаторни мерки, приходите на Telekom Austria Group спадат с 4,9% до 2,118 милиона евро за първите шест месеца на 2012 г. в сравнение със същия период на предходната година, се казва в прессъобщението на австрийския мобилен оператор.
Ако не се вземат предвид загубите при превалутиране и ефектите от хиперинфлацията в Беларус, приходите на групата се увеличават с 1,9%. Отрицателното влияние на ценовата конкуренция са особено осезаеми в Австрия и България - двата най-големи пазара на корпорацията по отношение на брой клиенти, формиращи близо 50% от общата абонатна база на Telekom Austria Group.
Същевременно печалбата преди лихви и данъци (без да се вземат предвид разходите по преструктуриране и обезценка) на Telekom Austria Group спада с 6,6% до 726,2 милиона евро за разглеждания период в сравнение с 777,6 милиона евро за първото полугодие на предходната година.
В Хърватия, Словения, Сърбия и Македония печалбата преди лихви и данъци показва значително увеличение, докато в останалите пазари спадът в приходите не може да бъде напълно компенсиран чрез мерките за спестяване на разходи. Изключвайки ефектите от превалутирането и хиперинфлацията в Беларус, печалбата щеше да се увеличи с 1.6% до 790 милиона евро, прогнозират от компанията.
От друга страна разходите по преструктуриране възлизат на 11,1 млн. евро през първото полугодие на 2012 г. в сравнение с 218.6 милиона евро за същия период на предходната година. Благодарение на това съкращение оперативният резултат се увеличава почти петкратно с 394,6% до 211,1 милиона евро. Нетната печалба достига 80,9 милиона евро за периода, съпоставена с нетна загуба от 59,2 милиона евро за същия период на предходната година.