Българските домакинствата ще отделят средно по 764,72 лв. от разполагаемия си месечен доход за почивка или за други социални дейности това лято, като подобряване на дома и градината, посещения на заведения, сватби, покупка на дрехи и др. Това става ясно от проучване на „Фератум груп“, проведено в 19 европейски държави сред 17 631 домакинства, изследвайки техните нагласи и намерения за планирани летни разходи през тази година.
Що се касае само до летните почивки, българите ще инвестират по-голям дял от разполагаемия си доход в почивка, спрямо други националности с по-висок икономически стандарт като Литва, Швеция, Полша, Испания, Финландия, Хърватия. Страната ни се нарежда на 1-во място в Европа по този показател. По най-голям дял от общия бюджет, който ще заделят родните домакинства за летни активности, българите се нареждат на 2-ро място в Европа след Германия.
Основните дейности, които хората планират през лятото, са сходни в повечето държави - пътуванията из страната, покупка на дрехи и облекла, социални активности и сватби, ремонти в дома.
Данните сочат, че домакинствата ще отделят най-малко средства за развлечения и спортни събития. 44% от всички изследвани участници са заявили, че ще заделят толкова средства през лятото, колкото и през миналата година, 35% ще отделят повече, а 21% - по малко.
В проучването са анализирани и други данни като възприемане сред домакинствата на мобилното банкиране за разплащания по време на почивки, както и използването на все по-популярните AirBnb услуги за онлайн резервации на частни места за нощувки.
4,32% от българските домакинства смятат да почиват на такива места, резервирани през платформи от типа на AirBnb и в тази категория се нареждат на 2-ро място след Чехия, която е с 4,69%. Също така България изпреварва страни с по-висок стандарт като Словакия, Румъния, Холандия, Естония, Полша, Франция и дори Швеция и Великобритания.
Данните от изследването сочат, че българите желаят да заплатят по-малко от 100 евро на вечер в хотел и в това си желание са наравно с Румъния, Холандия, Испания и Франция.
Що се касае обаче до разплащания през мобилни устройства през отпускарския сезон, едва 35,36% от българските домакинства смятат да извършват такива мобилни транзакции, с което се нареждат на предпоследното място в класацията. За сравнение тези услуги са доста по-разпространени в Швеция, Полша, Норвегия, Франция и Великобритания, като шведските домакинства са с най-висок дял от 91,14%.