Volkswagen е изправен пред нова глоба на стойност 15 милиарда долара, след като Федералната комисия за търговия (ФКТ) заведе дело срещу компанията във връзка със скандала за манипулиране на данните за емисиите на дизеловите ѝ автомобили. Според обвинителния акт срещу автомобилния гигант ФКТ настояват за „връщането на нечестно спечелените пари“.
Официалното Volkswagen са обвинени в системно мамене на потребителите за период от 7 години посредством рекламната си кампания, промотираща превозните средства, движещи се на „чист дизел“, които се оказаха по-замърсяващи, отколкото предполагаха офицално оповестените данни за емисиите от двигателите им. От гиганта признаха, че са оборудвали 11 милиона дизелови автомобила по целия свят със софтуер, който манипулира данните за емисиите на азотни оксиди по време на провеждане на тестове.
Половин година след разразяването на скандала Volkswagen се оказва заобиколена от враждебно настроени правителствени агенции, сред които са ФКТ и Министерството на правосъдието на САЩ, френското правителство и прокуратурата в Германия, и гневни потребители. Още преди да Федералната комисия за търговията да заведе дело срещу автомобилния производител анализаторите бяха на мнение, че разходите за останалите дела и компенсациите, които компанията трябва да изплати, може да достигнат 38 милиарда долара. От тях се очаква 10 милиарда долара да достигне стойността на щетите по дела на отделни индивиди, а още 9 милиарда да бъдат глобите по криминалните обвинения срещу компанията.
„Изглежда, че няма светлина в дъното на тунела за момента“, коментира портофолио мениджъра на Union Investment Инго Спайх. Union е един от акционерите на Volkswagen. На сходно мнение са от ФКТ. „От това, което знаем за случая, изглежда, че той е нечуван“, изтъкна председателят на комисията Едит Рамирес, цитирана от Financial Times.
Делото ще бъде разглеждано в окръжен съд в Сан Франсиско, но между двете страни може да бъде постигното споразумение за намаляване на размера на глобата. „Все още не знаем как ще се разреши ситуацията. Съществува възможност да постигнем споразумение с Volkswagen, което според нас ще бъде достатъчно, за да компенсира ощетените потребители“, коментира Рамирес.