Социалната мрежа с отворен код Diaspora съобщи в блога си тази седмица, че кодът за нейния така нашумял "Анти-Facebook" софтуер ще бъде пуснат на 15 септември.
Създадена от екип програмисти от Университета в Ню Йорк, Diaspora вече реализира 200 000 долара чрез
микрофинансираща стратегия – взимане на малки суми пари от много хора.
Проектът получи доста медийно внимание, макар че според някои мнения е „въздухарски”. Казва се, че ако екипът е наполовина толкова добър в правенето на софтуер, колкото в създаването на мода, то
проектът наистина би бил интересен, а дори и приложим като бизнес, пише CNET News, цитиран от Technews.bg.
Голямото предизвикателство е, че корпоративният сегмент няма крещяща нужда от Facebook с отворен код, нито пък крайните потребители имат желание да създават свои собствени социални мрежи. Това,
което те наистина искат от Facebook, е да бъдат по-добре защитени техните данни и да бъде уважаван изборът им относно това как и къде да споделят информацията си – нещо, което компанията вече
прави.
А за онези, които искат да си изработят свои собствени социални сайтове, има много опции, включително Ning и Buddypress, както и разширена версия на Drupal и други системи. В допълнение, редица
други компании започнаха да разработват сървъри за социални приложения.
Вероятно истинската цел на Diaspora не е успехът на софтуера, а социалният експеримент, с който екипът се зае, за да изпълни проекта. Усилията се увенчаха с успех не само заради реализирането на
печалба и привидното разработване на софтуер, но и заради факта, че Facebook беше принуден да се вслушва в потребителите си и да коригира грешките си.
Колкото до самия софтуер, ще трябва да почакаме. Винаги е интересно да видиш нови „open-source” проекти, особено един такъв смел, какъвто Diaspora претендира да бъде.