От утре стартират осем нови процедури по Оперативната програма “Административен капацитет” (ОПАК) на обща стойност 55 млн. лв. Те са предоставени от Европейския социален фонд и от националния бюджет, съобщават от пресцентъра на Министерството на държавната администрация и административната реформа.
Две от процедурите са за структурите на гражданското общество – социално-икономическите партньори и неправителствените организации. За тях са предвидени 25 млн. лв. По останалите шест процедури на стойност 30 млн. лв. могат да кандидатстват с проекти конкретните бенефициенти на ОП "Административен капацитет".
Структурите на гражданското общество (СГО) могат да кандидатстват с проекти по следните две процедури:
1. "Гражданското общество - повече идеи за прозрачност и достъпност на държавната администрация"
Приоритетна ос I: Добро управление
Подприоритет 1.2.: Прозрачна и почтена държавна администрация
Общ размер на финансиране: 11 млн. лв.
Партньори по тази процедура могат да бъдат СГО, централната, областните и общинските администрации.
Примерни допустими дейности:
- разработване на анализи, провеждане на проучвания, изследвания, мониторинг, оценки
- разработване на конкретни предложения и препоръки за промени на нормативни, стратегически или други документи, чрез които се постига публичност и прозрачност в дейността на администрацията
- разработване на препоръки към администрацията за прилагане на конкретни мерки или въвеждане на добри практики по отношение на: 1) предоставянето на информация относно административната дейност и обслужване и 2) подобряване на вътрешната организация на работата на администрацията с цел постигане на повече прозрачност, отчетност и превенция на корупцията
- разработване и усъвършенстване на методологии, правила, наръчници или други инструменти, чрез които СГО да споделят опита си с други представители на неправителствения сектор във връзка с тяхната роля за постигане на повече прозрачност или превенция на корупцията, както и за взаимодействието им с администрацията
- дейности за информиране на гражданите и бизнеса относно ролята на СГО за постигане на повече прозрачност и по-добра отчетност и превенция на корупцията
- провеждане на конференции, кръгли маси, семинари, публични обсъждания и др. за насърчаване на партньорството и сътрудничеството между гражданското общество, администрацията, съдебната система, бизнеса и медиите за постигането на повече прозрачност в административната дейност и обслужване
- провеждане на съпътстващи обучения
- дейности за информация и публичност относно конкретните цели и резултати на проекта.
2. "Укрепване на капацитета на структурите на гражданското общество"
Приоритетна ос II: Управление на човешките ресурси
Подприоритет 2.3.: Укрепване на капацитета на структурите на гражданското общество
Общ размер на финансиране: 14 млн. лв.
Партньори по тази процедура могат да бъдат СГО, централната, областните и общинските администрации, както и органите на съдебната власт.
Примерни допустими дейности:
- разработване на анализи за бенефициентите и/или техните партньори - СГО (функционални, организационни, анализи за нуждите от обучения и др.)
- разработване на стратегии за организационно развитие за бенефициентите и/или на техните партньори - СГО
- провеждане на обучения за представители на СГО
- създаване и обновяване на сайтове, онлайн библиотеки и форуми, бази данни, регистри и др. за бенефициентите и/или техните партньори - СГО
- разработване на наръчници, справочници, информационни материали и др., които се прилагат от СГО за подобряване на работата им с администрацията и/или със съдебната система
- провеждане на конференции, кръгли маси, работни срещи на представители на СГО с администрацията и съдебната система за постигане на целите на настоящата процедура
- проучване и прилагане на добри практики в други държави членки за създадени успешни модели за партньорство между:
- СГО - СГО
- СГО и администрацията
- СГО и съдебната система
- популяризиране на добри практики в дейността на СГО и на успешни модели за партньорство между СГО и администрацията и/или съдебната система
- създаване на мрежи за сътрудничество между СГО (регистрирани в България) с цел насърчаване на съвместни проекти и инициативи за преодоляване на специфични проблеми в определени сфери на дейност, за подобряване на комуникацията и координацията и създаване на устойчиви механизми на взаимодействие между СГО и администрацията и/или съдебната система
- дейности за информация и публичност относно конкретните цели и резултати на проекта.
И при двете процедури за структурите на гражданското общество минималният праг на проекта е 100 000 лв., максималният - 390 000 лв. Срокът за изпълнение на проектите е 12 месеца.
Kрайният срок за подаване на проектните предложения е 25.04.2008 г., 17:30 часа.
Срокът за задаване на въпроси на сайта на ОПАК по откритите процедури за СГО е 11.04.08 г., а срокът за отговор - 18.04.08 г.
Паралелно с двете процедури за кандидатстване с проекти за СГО стартират и 6 нови процедури за конкретни бенефициенти (те са посочени изрично в ОП "Административен капацитет"). По тези процедури са предвидени за договаряне 30 млн. лв.
С проекти ще може да се кандидатства по:
Приоритетна ос I: Добро управление
1. Подприоритет 1.2 Прозрачна и почтена държавна администрация - МДААР, МС, Омбудсман
Общ размер на финансиране: 2 млн. лв.
2. Подприоритет 1.3 Ефективна координация и партньорство при разработване и провеждане на политики - МДААР, МС
Общ размер на финансиране: 9 млн. лв.
3. Подприоритет 1.4 Администрацията - партньор на бизнеса - АОП, КЗК, МДААР, МС, МФ
Общ размер на финансиране: 5 млн. лв.
Приоритетна ос ІІ: Управление на човешките ресурси
1. Подприоритет 2.1 Модерно управление на човешките ресурси в държавната администрация - Институт по психология - МВР, МДААР
Общ размер на финансиране: 1 млн. лв.
2. Подприоритет 2.2 Компетентна и ефективна държавна администрация - БАН, Институт по психология - МВР, ИПАЕИ, МДААР, Омбудсман, ЦПР
Общ размер на финансиране: 8 млн. лв.
Приоритетна ос ІІІ: Качествено административно обслужване и развитие на електронното управление
1. Подприоритет 3.2 Стандартна информационно-комуникационна среда и оперативна съвместимост - ДАИТС, МДААР, МС
Общ размер на финансиране: 5 млн. лв.
Примерни допустими дейности по тези процедури са: разработване на анализи, провеждане на проучвания, изследвания, мониторинг, оценки и др.; предложения за промени на нормативни, стратегически или други документи; разработване или усъвършенстване на приложни документи като методологии, вътрешни правила и процедури, на инструкции и наръчници, указания за работа, планове за действие; въвеждане на нови механизми и прилагане на добри практики за повече прозрачност и отчетност, по-добър контрол и превенция на корупцията в администрацията; дейности за информиране на обществеността, от една страна, и на служителите в администрацията, от друга; провеждане на обучения, конференции, кръгли маси, семинари; мерки за информация и организиране на разяснителни кампании относно процеса на разработване и прилагане на политики в партньорство и координация с всички заинтересовани страни и др.
Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за един проект по процедурите за конкретни бенефициенти е 500 000 лв., максимален праг - няма. Продължителността на изпълнение на проектите е 12 месеца.
Kрайният срок за подаване на проектните предложения е 30.04.2008 г., 17.30 ч.
Срокът за задаване на въпроси на сайта на ОПАК по процедурите за конкретните бенефициенти е 14.04.08 г., а срокът за отговор - 22.04.08 г.
За максимална прозрачност и за улеснение на бенефициентите със старта на процедурите на сайта на ОПАК ще бъдат публикувани Насоките/Указанията за кандидатстване, заедно с Формуляра за кандидатстване и приложенията към него, таблиците за административно съответствие, за допустимост и за оценка на качеството, както и Методиката за оценка на проектните предложения. Така бенефициентите ще са предварително запознати с всички критерии за оценка.
На сайта на Програмата може да бъде намерено и специално създаденото от Управляващия орган (УО) на ОПАК Ръководство за бенефициенти. В него е описан целият процес на изготвяне, кандидатстване и успешно изпълнение на проекти.
И тази година ще бъде проведена мащабна информационна кампания в съответствие с Комуникационния план на Програмата. В страната ще бъдат проведени 11 информационни дни, на които експертите от УО на ОПАК ще разясняват как се кандидатства с проекти по ОПАК и ще отговарят на въпроси.